ma. 15 nov 2021

Daimler organiseerde op donderdag 11 november een Capital Markets Day voor zijn truckdivisie. Die divisie zal worden afgesplitst en op 10 december naar de beurs van Frankfurt worden gebracht. Bestaande aandeelhouders van Daimler krijgen 65% van de nieuw genoteerde Daimler Truck-activiteiten, terwijl het "oude" Daimler (dat in februari 2022 zal worden omgedoopt tot Mercedes-Benz Group) de resterende 35% in handen krijgt.
De belangrijkste doelstellingen die Daimler voor zijn truckdivisie communiceerde, zijn de volgende:
- Dubbelcijferige marges tegen 2025, uitgaande van sterke marktomstandigheden.
- Financiële doelstellingen per regio/divisie voor 2025 (bij sterke marktomstandigheden):
- Trucks Noord-Amerika: -12% EBIT-marge
- Mercedes Benz Trucks (Europa, Brazilië): -10% EBIT-marge
- Trucks Azië: -9% EBIT-marge
- Daimler Bussen: -7,5% EBIT-marge
- Financiële diensten -14% rendement op eigen vermogen
- De vooruitzichten voor de marges in 2021 blijven 'tussen 6% en 8%', die voor 2022 'tussen 7% en 9%'.
- Doelstelling om de vaste kosten met 15% te verlagen, al in 2023 te realiseren.
- Dividendbeleid: uitbetalingsratio van 40%
Die doelstellingen liggen volgens KBC AM grotendeels in lijn met de verwachtingen.
KBC Asset Management over Daimler
Beleggers vragen al jaren om een opsplitsing, omdat zij de synergievoordelen tussen auto's en vrachtwagens als zeer beperkt of zelfs onbestaande beschouwen. De aandeelhouders krijgen nu eindelijk wat ze willen, zelfs in het meest aandeelhoudersvriendelijke scenario.
Daimler gaat immers een meerderheidsaandeel in de vrachtwagendivisie uitkeren aan zijn bestaande aandeelhouders. Zo wordt een beursgang vermeden, waarbij geld moet worden opgehaald. Het hoofddoel van de operatie is zich te ontdoen van de conglomeraatkorting, m.a.w. de 'som der delen' te realiseren die (uiteraard) groter is dan het geheel. De markt houdt immers van pure spelers en is niet tuk op conglomeraten.
Analist Kurt Ruts beschouwt de spin-off van de vrachtwagendivisie als een duidelijk pluspunt voor Daimler. Bovendien is Mercedes nu één van de snelste "oude" autofabrikanten die hun wagenpark elektrificeren, wat de waarderingsmultiples zou moeten ondersteunen.
Tegen 7,3 keer de verwachte winst voor 2022 acht KBC AM Daimler te goedkoop. De analist herhaalt de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel van 104 euro.