ma. 2 aug 2021

Daimler heeft vrijdagmiddag bekendgemaakt dat zijn raad van bestuur en raad van commissarissen het licht op groen hebben gezet voor de geplande afsplitsing van de truckdivisie voor het einde van het jaar. Daarnaast liet weten Daimler weten dat het bij zijn besluit blijft om Daimler AG per 1 februari 2022 om te dopen tot Mercedes-Benz Group AG. Ondanks rotsvaste bedrijfsresultaten in het eerste halfjaar is het Daimler-aandeel gedaald, maar tegen 6,7 keer de winst voor 2022 is Daimler volgens onze analisten té goedkoop en dus wordt het “Kopen”-advies en 98 euro koersdoel herhaald.
Afsplitsing Daimler Truck Holding
De aandeelhouders van Daimler ontvangen één extra aandeel Daimler Truck Holding voor elke twee aandelen die zij bezitten, zodat Daimler een minderheidsbelang van 35% in Daimler Truck Holding zal aanhouden. Daarvan zal 5% worden overgedragen aan de Daimler Pension Trust, zodat er een belang van 65% aan de aandeelhouders zal worden uitgekeerd.
Daimler verbindt zich ertoe de Truck Holding onafhankelijk en solide te maken en streeft naar een "investment grade"-kredietwaardigheidsbeoordeling en een DAX-notering voor Daimler Truck Holding (dat werd eerder al meegedeeld). Daimler zal de Truck Holding voorzien van een netto-liquiditeit van 5 miljard euro en plant een beursnotering voor het einde van 2021(eveneens in lijn met de eerder mededelingen). Over de spin-off van Daimler Truck Holding als afzonderlijke beursgenoteerde entiteit zal door de aandeelhouders van Daimler worden gestemd tijdens een buitengewone algemene vergadering op 1 oktober.
Herdoping tot Mercedes Benz
Daarnaast liet weten Daimler weten dat het bij zijn besluit blijft om Daimler AG per 1 februari 2022 om te dopen tot Mercedes-Benz Group AG. Dat moet de toekomstige focus van de onderneming op de auto-industrie benadrukken. En dat is goed nieuws, want beleggers vragen al jaren om een splitsing omdat zij de synergievoordelen tussen auto's en vrachtwagens als zeer beperkt of zelfs onbestaand beschouwen.
De visie van KBC Asset Management
De aandeelhouders krijgen eindelijk wat ze willen, zelfs in het meest aandeelhoudersvriendelijke scenario: Daimler gaat namelijk een meerderheidsaandeel in de vrachtwagendivisie uitkeren aan zijn bestaande aandeelhouder en vermijdt zo een beursgang waarbij geld moet worden opgehaald. Het hoofddoel van de hele operatie is zich te ontdoen van de conglomeraatkorting, oftewel de 'som der delen' te realiseren die (uiteraard) groter is dan het geheel. De markt houdt immers van "pure plays" en is niet happig op conglomeraten.
Ondanks rotsvaste bedrijfsresultaten in het eerste halfjaar is het Daimler-aandeel gedaald door macro-economische zorgen (de groei zou op zijn hoogtepunt staan) en de vrees dat er een einde komt aan het solide prijsklimaat dat door het tekort aan halfgeleiders is ontstaan. KBC Asset Management beschouwt de plannen voor het afsplitsen van de vrachtwagenafdeling als een duidelijk positief element voor Daimler. Bovendien behoort Mercedes na de strategie-update van vorige week nu tot de snelste “oude autofabrikanten” die elektrificeren, wat de waarderingsmultiples zou moeten ondersteunen.
Tegen 6,7 keer de winst voor 2022 is Daimler volgens de analisten té goedkoop en dus wordt het “Kopen”-advies en 98 euro koersdoel herhaald.
