vr. 5 jul 2019

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen daalden in juni met 5,6% ten opzichte van juni 2018. Juni 2019 telde twee werkdagen minder in Frankrijk en Duitsland in vergelijking met vorig jaar. In Spanje, Italië en het VK was dat één werkdag minder.
Als we hiermee rekening houden, daalden de verkopen in de vijf grote West-Europese landen met zo'n 0,5%. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met 2,3%.
Samen zijn de vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa en dus geven ze een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers voor West-Europa. Die krijgen we op 17 juli voorgeschoteld. Per land bedroeg de groei in juni:
- VK: -4,9%
- Duitsland: -4,7%
- Italië: -2,1%
- Frankrijk: -8,4%
- Spanje: -8,3%.
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in juni marktaandeel wonnen waren Renault en Toyota (KBC AM: "Opbouwen"-advies, koersdoel 8.200 JPY). Marktaandeelverliezers waren Nissan en FCA.
De visie van KBC Asset Management
Volgens sectoranalist Kurt Ruts zou de verkoop in juni onderliggend iets lager zijn dan in mei. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (i.e. jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in juni uitkomt op 14,2 miljoen voertuigen. Dit is een lichte daling t.o.v. het cijfer van 14,4 miljoen in mei. Voor het volledige jaar 2019 voorspelt LMC een groei van de Europese automarkt van zo’n 0,2%. Het onderzoeksbureau gaat hierbij uit van een gunstige Brexit-deal.
De vergelijkingsbasis voor deze en de volgende maand is zeer hoog, gezien de forse groei in juli (+10%) en augustus van vorig jaar, omdat nog veel wagens werden verkocht vóór de invoering van de WLTP-homologatienorm. Dit zal dus hoogstwaarschijnlijk leiden tot zeer zwakke groeicijfers in de zomer. Vanaf september wordt de vergelijkingsbasis evenwel een stuk makkelijker en verwacht KBC AM dat de autoverkopen opnieuw met (significant positieve) groei zullen aanknopen.