di. 20 apr 2021

Danone rapporteerde een omzetdaling van 3,3% op vergelijkbare basis in het eerste kwartaal, wat iets beter is dan de verwachtingen van analisten. De verkoop daalde door de zwakke vraag naar water en babyvoeding. Danone's zuivel- en plantaardige voedingsdivisie (Essential Dairy and Plant-Based) was de enige die groeide. In Noord-Amerika boekte de groep een recordomzet, gestimuleerd door koffiemelk en plantaardige producten. Het bedrijf bevestigt dat de vergelijkbare omzet volgend kwartaal groei zal vertonen, naarmate de vergelijking met de periode een jaar eerder gemakkelijker wordt. In de tweede helft van het jaar zou de winst opnieuw moeten groeien.
De cijfers
Wanneer Danone haar omzet over de geografische regio's uitsplitst, hadden zowel de regio's Europa & Noram (Noord-Amerika) als de rest van de wereld te maken met een daling. Een opsplitsing per divisie ziet er nog steeds pessimistisch uit, maar gelukkig iets minder:
- De afdeling Water tekende een daling op van 11,6%. In Europa stonden de kleinere formaten nog steeds onder druk, maar minder dan in voorgaande kwartalen. De at-home formules hielden zich sterk. Latijns-Amerika en Indonesië hadden het ook moeilijk, maar China liet groei zien vergeleken met een zwakker kwartaal vorig jaar.
- De omzet van Specialised Nutrition daalde met 7,7%. Medische voeding voor volwassenen presteerde weliswaar sterk, maar kindervoeding bood minder weerstand. Storingen in het verkoopskanaal veroorzaakten een daling van 45% in China. Europa daalde eveneens met ongeveer 15%. Andere geografische gebieden deden het goed, maar niet genoeg om Europa en China te compenseren.
- Essential Dairy and Plant-Based was de enige afdeling die groeicijfers voor kon leggen: een vergelijkbare groei van 3,3%. Europa en Noord-Amerika kenden sterke consumptiepatronen, vooral in probiotica, eiwitten en plantaardige producten. Noord-Amerika kende zelfs een recordkwartaal, aangedreven door koffiemelk en plantaardige producten. In de rest van de wereld bleef de omzet gelijk.
KBC Asset management over de resultaten van Danone
KBC Asset Management is tevreden met de ommekeer in Essential Dairy and Plant-Based, maar blijft voorzichtig. Hoewel thuiswerken (en bijgevolg meer tijd voor het ontbijt) waarschijnlijk van blijvende aard zullen zijn, zal het positieve effect in bepaalde mate ook afzwakken. KBC Asset Management merkt op dat de afdeling goed is voor meer dan de helft van de omzet van Danone. Ondertussen is de concurrentie van lokale Chinese producenten van kindervoeding het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Dus zelfs wanneer de verstoring van het verkoopkanaal voorbij is, is het onduidelijk of de afdeling zich volledig zal herstellen wanneer de reisbeperkingen worden opgeheven. De sterke daling van de afdeling in Europa is ook iets om nauwlettend in het oog te houden. De waterdivisie zou moeten heropleven naarmate de mobiliteit toeneemt en de winstgevendheid zou moeten stijgen.
Danone bevestigde de zoektocht naar een nieuwe externe CEO. KBC AM juicht deze verandering toe, al zijn sommige beleggers mogelijk op hun hoede dat een nieuwe CEO de teugels van de marges opnieuw wil laten vieren (d.w.z. meer geld wil uitgeven) om het bedrijf te heroriënteren en zijn of haar strategische visie te implementeren. KBC AM sluit dit niet uit, maar weet natuurlijk niet wat de toekomst zal brengen. Als het betekent dat er een beter groeiprofiel ontstaat, zal KBC Asset Management dat wellicht toejuichen. Voorlopig handhaven ze de “Houden”-aanbevelingen koersdoel van 53 euro.
