wo. 3 apr 2019
Delta Airlines pakt uit met een verrassende sterke trading update voor het eerste kwartaal

Delta Airlines heeft zijn winstverwachting voor het eerste kwartaal verhoogd nadat zowel in maart als in het hele eerste kwartaal recordaantallen passagiers bij Delta een vlucht boekten. Naast de hoger dan verwachte passagiersaantallen en hogere ticketprijzen wist Delta zijn kosten goed onder controle te houden. Delta voorziet nu een aangepaste winst per aandeel van tussen de 85 en 95 dollarcent. Eerder ging de maatschappij nog uit van tussen de 70 en 80 dollarcent per aandeel.
De Amerikaanse luchtvaart verlengde ook de overeenkomst met de uitgever van kredietkaarten American Express met 11 jaar (!). Delta Airlines heeft bovendien betere voorwaarden bedongen. Delta zal in 2019 zo'n 4,1 miljard USD aan winst puren uit uit de overeenkomst. Delta ging voorheen uit van 3,7 miljard USD in 2019. Delta werkt reeds 23 jaar samen met American Express. Dat is al goed voor de helft van de operationele winst. Het loyaliteitsprogramma is erg succesvol. In 2018 kwamen er 1 miljoen klanten bij. Voor iedere euro die passagiers uitgeven, verdienen ze bonusmijlen die ze kunnen inruilen voor gratis tickets of andere voordelen bij partners. Een aantal analisten maken de case dat de core business (de vliegtuigmaatschappij) en de marketingmaatschappij (overeenkomst met American Express) een aparte waardering zou verdienen. De marketingmaatschappij zou volgens sommige analisten op zijn minst 30 USD waard zijn. Dit is een business dat hoge marges genereert (50%) en dat jaarlijks met 15% groeit.
Deze overeenkomst doet de geruchten terug oplaaien dat Warren Buffet's Berkshire Delta Airlines van de beurs zou kunnen halen. Berkshire heeft recent zijn belang in Delta Airlines verder opgetrokken boven de 10%-grens en daarnaast heeft het ook een belang van 18% in American Express.
Delta blijft de favoriete luchtvaartmaatschappij van KBC Asset Management. Het noteert nog steeds met een waardering in lijn met zijn sectorgenoten, terwijl het volgens de KBC AM analisten een premie verdient. De luchtvaartsector is nog steeds erg goedkoop ten opzichte van andere industriële sectoren.