do. 30 apr 2020

Het Britse Reckitt Benckiser publiceerde deze ochtend omzetcijfers voor het eerste kwartaal van 2020. De omzet steeg maar liefst 13,3% op vergelijkbare basis, maar met merken zoals Dettol, Lysol en Nurofen en vitaminesupplementen in het portfolio, hoeft dat in coronatijden niet te verbazen. Toch wist de groei alle verwachtingen te overtreffen want analisten rekenden op een stijging van slechts 5,3%.
De afdeling Babyvoeding, waarop het bedrijf bij de vorige resultatenronde een afschrijving van 5 miljard pond nam, was de enige die dit kwartaal niet kon groeien. De omzet daalde er met 1,6%, omdat winkels in China in 2019 een voorraad hadden opgebouwd die het voorbije kwartaal weer werd afgebouwd.
De volledige Health-afdeling (waarvan Babyvoeding deel uitmaakt), slaagde erin een groei van 13,6% neer te zetten en in de divisie Hygiëne ging de omzet 12,8% hoger. Hier was Noord-Amerika de positieve uitschieter, met bijna 20% organische groei. Dat past in het plaatje dat andere bedrijven al aankondigden, nl. dat Amerikanen de voorraadkasten tijdens de hamsterperiode het meeste gevuld hebben. Een deel van de groei is echter ongetwijfeld toe te schrijven aan een hoger verbruik van schoonmaakproducten.
De visie van KBC Asset Management
"Een puik kwartaal van Reckitt", concludeert analist Bob Van Leemputte. Toch is hij in zekere mate voorzichtig, want om de explosieve vraag het hoofd te bieden, zullen ook meer kosten gemaakt moeten worden. Maar het netto-effect blijft ongetwijfeld positief. Bovendien zal Reckitt later ook nog de vruchten kunnen plukken van het ommezwaaiplan van februari.
KBC AM ziet de komende kwartalen dan ook een verderzetting van de huidige trend. en verhoogt het koersdoel van 6.900 GBp naar 7.100 GBp, met behoud van het "Kopen"-advies.