di. 2 mrt 2021

De Belgische inschrijvingen van personenwagens zijn in februari met 21,9% op jaarbasis gedaald, tot zo'n 36.500 stuks. Het marktaandeel van D'Ieteren daalde tot 20,4% tegenover 20,9% in februari 2020. Hoewel dit de gecumuleerde inschrijvingen voor 2021 op -24,7% brengt, wat aanzienlijk lager is dan de schatting van KBC Securities (-16,8% voor het volledige boekjaar 2021 vs. 2019), gelooft analist Michiel Declercq nog steeds dat de markt voor nieuwe wagens zal aantrekken eens de economie later dit jaar heropent. Aangezien het nog te vroeg is om conclusies te trekken, herhaalt KBCS de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel 86 euro voor D'Ieteren.
Cijfers
Het aantal inschrijvingen van Belgische personenauto's is in februari met 21,9% gedaald tot 36.536, waarmee het voor de tweede maand op rij onder het niveau van 20% duikt. Het totale aantal inschrijvingen voor 2021 bedraagt nu 74.271, wat neerkomt op een daling met 24,7% ten opzichte van vorig jaar.
Het marktaandeel van D'Ieteren voor februari kwam uit op 20,4%, tegenover 20,9% in dezelfde periode vorig jaar en 21,0% in januari. Het totale marktaandeel van D'Ieteren voor 2021 bedraagt momenteel 20,7%, terwijl dit voor de eerste twee maanden van 2020 nog 21,6% was.
De inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen bleven ongeveer stabiel met een lichte daling van 0,8% en het aantal registraties van motorvoertuigen daalde met 10% (-23,2% voor het hele jaar). Die daling kan echter gedeeltelijk worden verklaard door de invoering van de Euro-5-norm.
De visie van KBC Securities
De Belgische inschrijvingen van auto's doken voor de tweede maand op rij onder de grens van 20%, wat het totaal voor 2021 op -24,7% brengt.
Dat is nog steeds beduidend lager dan de verwachte daling van de autoverkopen in de EU met 15% volgens Bloomberg (ten opzichte van het niveau in 2019), en het ligt ook onder de raming van KBCS voor de Belgische markt van -16,8% (vs. 2019).
Als we 2020 als referentie nemen, merkt analist Michiel Declercq echter op dat autoverkopen volatiel kunnen zijn in tijden van Covid, waarbij de inschrijvingen plots met 20% op maandbasis kunnen veranderen. Bovendien verwacht hij dat de verbetering van de Belgische auto-inschrijvingen zich in de tweede helft van 2021 zal voordoen, wanneer de economie weer aantrekt en telewerken flexibeler wordt. Aangezien 2021 amper 2 maanden ver is, vindt KBCS het nog te vroeg om nu al conclusies te trekken voor het volledige jaar.
Investment case D'Ieteren
KBCS schat de som-der-delen van D'Ieteren momenteel op 107,4 euro per aandeel, wat een discount van 34,6% impliceert. Die waardering is vooral gebaseerd op de geschatte 63,9 euro voor het 54,8% belang van D'Ieteren in Belron, dat volgens KBCS in 2020 een recordwinst zal boeken dankzij de waardegroei van de product/prijsmix, ADAS-kalibraties en VAPS ('Value Added Products & Services' of extra producten en diensten zoals zoals ruitenwissers, koelvloeistof, etc.), ondanks lagere volumes.
Rekening houdend met een geschatte waarde van 15,3 euro per aandeel voor D'Ieteren Auto, een oorlogskas van 26,5 euro per aandeel en een discount van 20%, herhaalt KBCS de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel van 86 euro.
7 vragen over de uitdagingen voor de autosector in 2021
Met coronamaatregelen die de verkoop van nieuwe wagens deden crashen, kreeg de automobielindustrie het in 2020 zwaar te verduren. Ook dit jaar moeten constructeurs een belangrijke turbo missen, nu de deuren van het jaarlijkse Autosalon gesloten blijven. Maar wat heeft 2021 verder nog in petto voor de sector?
- Wordt 2021 het jaar van de doorbraak voor elektrische wagens?
- Welke spelers kunnen Tesla het vuur aan de schenen leggen?
- En voor welke autobouwer heeft KBC AM een boon?
Download via onderstaande link gratis het dossier waarin sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) u wegwijs maakt in de uitdagingen voor de autosector in 2021.
Ontdek in dit dossier wat 2021 in petto heeft voor de autosector