vr. 4 aug 2023
Efficiënt Amazon wettigt dure prijs met verrassende cijfers volgens KBCS

KBC Securities-analist Tom Noyens staat na de doorlichting van de kwartaalresultaten van Amazon.com versteld van de cijfers van het techbedrijf. Twijfels en vrees leefden de jongste dagen en weken bij menig analist en investeerder op. Niet alleen hoogtevrees door een beurskoers, die weer hoge toppen scheert, maar ook vrees voor minder appetijt bij de Amerikaanse consument en voor bedrijven die knippen in IT-budget. De twijfels en vrees bleken ongegrond, stelt Tom Noyens.
Operationele winst meer dan 60% hoger
De omzet van Amazon klom met 11% op jaarbasis naar 134,3 miljard USD, hieruit haalde het een operationele winst van 7,68 miljard USD. Dat cijfer overblufte de analistenverwachting, die lag op 4,72 miljard USD. Amazon is duidelijk nog efficiënter te werk gegaan en wist de kosten verder terug te dringen.
Groei AWS blijft op peil
Sinds enkele jaren is voor investeerders de clouddivisie, AWS, het belangrijkste segment. AWS is vooral populair bij de kleinere en middelgrote ondernemingen, in vergelijking met de clouddivisies van concurrenten Alphabet of Microsoft. Tom Noyens merkt op dat de divisie qua artificiële intelligentie (AI) en qua technologische capaciteiten toch enigszins achter liep op voornoemde mastodonten. Hij vreesde daardoor voor een verdere afname van de groei. Maar die afname stabiliseerde met een groei met 12%, na verschillende kwartalen van mindere aanwas.
Voormalig CEO van AWS en huidig CEO van Amazon Andy Jassy sprak: ‘klanten maken de shift van kostenoptimalisatie naar inzet van nieuwe capaciteiten.”. Bedrijven beknibbelen niet langer op hun IT-budgetten en willen concurrentieel blijven.
Uiteraard kwam ook de verdere inzet van AI ter sprake en werd gegoocheld met de nodige budgetten. AWS zal naar de toekomst toe een uitstekend platform kunnen voorzien voor deze technologie, maar blijft dat Microsoft en Alphabet qua technologische capaciteiten en vernuft nog verder staan.
Grotere efficiëntie met minder personeel
De cijfers van de e-commercedivisie waren voor Tom Noyens een plezier om te lezen. Hij zag dat de transportkosten aan een lager tempo groeiden dan de omzet per eenheid. Samen met een vermindering van 4% in het aantal werknemers dit kwartaal, werd de marge zo opgedreven tot bijna 4%. Bovendien leidden de kostenverminderingen zelfs niet tot kwaliteitsvermindering. Bijvoorbeeld: de leveringstijden versnelden en Amazon kon 4 keer meer pakjes leveren op de dag van bestelling of op de dag na bestelling. Dat dankzij voornamelijk de nieuwe strategische shift van een nationaal naar regionaal niveau.
Andere belangrijke groeimotor zijn de advertentie-inkomsten. Die tekenden ook dit kwartaal een indrukwekkend cijfer op met 22% jaarlijkse groei. De product/merk zoekfunctie blijft hierin de drijver om advertiedollars binnen te halen. Gelijkaardig zoals bij Google.
Investeringen teruggeschroefd
Amazon kijkt optimistisch naar de toekomst. Enerzijds zal verdere kostenefficiëntie zijn vruchten verder afwerpen en ook komende kwartalen een positieve impact zal hebben. Anderzijds zullen de ‘capexuitgaven’ (capital expenditure of investeringen), die voor menig investeerder lange tijd te hoog waren, lager komen te liggen dan voorgaande jaren.
De investeringen worden teruggeschroefd naar 50 miljard USD, ten opzichte van 59 miljard USD in ’22). Voornamelijk door minder te investeren in de e-commerce- en transportdivisies. De ‘capexuitgaven’ voor AWS stijgen wel.
KBC Securities over Amazon.com
Amazon wist de investeerders weer te verassen met betere omzet- en winstcijfers dan verwacht, geeft Tom Noyens aan. De vrees voor een zuinigere consument of minder IT budget is blijkbaar nodeloos. Amazon hoort bij de top met al zijn divisies en Jassy & co weten daar nog stevig munt uit te slaan ook.
Maar, en dat is een grote maar, als investeerder moet je nu wel erg veel geld betalen om een stukje van Amazon.com te kopen, vindt Tom Noyens. Alle multiples wijzen erop dat de aandelen waanzinnig duur staan genoteerd. Hij vindt het volkomen terecht om ‘veel’ meer te betalen voor de ‘Remco Evenepoel’ onder de bedrijven, maar roept op tot voorzichtigheid. Een valpartij loert altijd om de hoek.
Zo kan een slechter kwartaal met dalende consumentenappetijt, wat de macro-economische cijfers in het algemeen voorspellen, een stevige impact hebben op de winstgevendheid en de groeivooruitzichten. Voorlopig blijft Amazon zijn prijs wel waard, acht Tom Noyens. Hij blijft bij zijn ‘Houden’-advies omwille van de al hoge prijs, maar trekt door de goede vooruitzichten en huidige cijfers het koersdoel op van 125 naar 150 USD.