di. 15 okt 2019

Dyson trok vorige week de stekker uit zijn plan om elektrische wagens te bouwen. De jongste reality check toonde aan dat de markt van de elektrische voertuigen niet voor iedereen bedoeld is. Zelfs niet als je diepe zakken hebt. Ook in China kreunen producenten van elektrische voertuigen (EV's) onder de inspanningen, maar Volkswagen liet gisteren fijntjes weten dat de evolutie richting elektrische wagens niet op de marges zal wegen. Senior Financial Economist Tom Simonts verdiepte zich in het thema.
In de voetsporen van Musk
Mogelijk geïnspireerd door zijn Amerikaanse collega-ondernemer Elon Musk, liet ook de iconische miljardair James Dyson enkele jaren geleden weten zijn kans te willen wagen als producent van een elektrische wagen. Hij trok er 2,5 miljard dollar voor uit en zette een team aan het werk dat uiteindelijk ook een wagen ontwikkelde. Begin dit jaar werd nog de voormalige topman van Infiniti, het luxemerk van Nissan, aangetrokken als hoofd van het project. Maar vorige week liet Dyson weten dat de wagen niet commercieel levensvatbaar is. “We zijn door een ernstig proces gegaan om een koper te vinden voor het project, maar zijn tot dusver niet succesvol geweest”; zo klinkt het in een bericht op de Dyson-website.
Onzekere toekomst
Dat auto’s bouwen een vak apart is, heeft Elon Musk ondertussen aan den lijve mogen ondervinden. De sprong van de eerste, op een bestaand Lotus-model gebaseerde, elektrische sportwagen naar de voor de massa geproduceerde Tesla Model 3 ging niet zonder slag of stoot. En cours de route werden flink wat dollars opgesoupeerd. En ook al werkte de kleinste Tesla zich in sommige landen op als best verkochte wagen, toch worden ook vandaag nog vraagtekens gezet bij de overlevingskansen van het iconische automerk. “De toekomst van Tesla blijft onzeker. En de toekomst van bijna alle start-ups die probeerden te volgen is dat ook”, zo klinkt het in een rapport van Bernstein dat Bloomberg kon inkijken. "De meeste van deze start-ups zullen waarschijnlijk plooien. De waarheid is dat de barrières voor toegang tot de auto-industrie hoog blijven. Auto's maken is moeilijk. De overstap naar EV's zal duur zijn”.
Made in China
Zelfs in China, goed voor de helft van de wereldwijde productie van elektrische wagens, heeft een van de belangrijkste producenten moeite om het hoofd boven water te houden. NIO biechtte vorige maand een groter dan verwacht kwartaalverlies op en zag de koers van het aandeel naar het laagste niveau ooit zakken. Meteen werd opnieuw twijfel gezaaid over de levensvatbaarheid van het bedrijf. Dezelfde geluiden bij de Chinese collega’s Lifan Industry en Zotye Automobile die allebei geruchten over een mogelijk faillissement de kop moesten indrukken. Zotye gaf ondertussen wel al toe met liquiditeitsproblemen te kampen.

Volkswagen
Niet toevallig, of misschien wel, liet de CEO van Volkswagen deze week in de Italiaanse media optekenen dat de evolutie van de verbrandingsmotor naar de elektrische motor niet op de marges van de groep zal wegen. “We verwachten geen verslechtering van de marges. We hebben het voordeel dat alle merken van hetzelfde platform gebruik maken en van dezelfde batterijen die we in China kopen”, aldus topman Diess.
De VW-groep zette zijn eerste stappen van betekenis op de EV-markt met de Audi e-Tron waarvan er dit jaar naar verwachting 20.000 aan de man zullen worden gebracht. Diess wou ook kwijt dat de eerstejaarsproductie van de elektrische Porsche Taycan al volledig uitverkocht is en dat voor de VW ID.3 al productie is gepland tot midden volgend jaar.
Alles bij elkaar heeft Volkswagen een stevige envelop van 33 miljard dollar gereserveerd om de met batterijen aangedreven wagens massaal aan de man te brengen. Ford hing ondertussen zijn wagentje aan dat van Volkswagen en ook landgenoot GM staat ondertussen onder stroom.
KBC Asset Management over Tesla
Met een “Verkopen”-aanbeveling en koersdoel van 170 dollar is sectoranalist Kurt Ruts van KBC Asset Management niet bepaald laaiend enthousiast over Tesla. De groep maakte recent mooie, maar iets slechter dan verwachte verkoopcijfers bekend. Voor een stand van zaken over de winstgevendheid is het wachten tot 4 november. Dan wordt duidelijk in hoeverre de winstmarges geïmpacteerd zullen zijn door de sterkere verkoop van het Model 3 tegenover de duurdere modellen S/X. Ondertussen zit ook de concurrentie niet stil. Heel wat Europese producenten van luxewagens bieden ondertussen ook al een alternatief voor Tesla. En zoals nog maar eens blijkt uit het VW-verhaal, zitten die doorgaans niet verlegen om cash.
Afwachten dus of Elon Musk de belofte kan waarmaken dat in het derde kwartaal break-even werd gedraaid en in het vierde kwartaal opnieuw zwarte cijfers in de boeken komen te staan. Maar de broeksriem aanhalen op vlak van operationele kosten en kapitaalinvesteringen om het bloeden te stelpen, is volgens KBC Asset Management een demarche die niet duurzaam is, zeker niet voor een groeibedrijf.

Wat betekenen strengere emissienormen voor Europese autoconstructeurs?
Vanaf 2020 worden Europese autobouwers geconfronteerd met strengere emissienormen, waardoor ze in de switch naar een elektrisch wagenpark een versnelling hoger zullen moeten schakelen.
In onderstaand dossier geeft analist Kurt Ruts (KBC Asset Management) duiding bij de strengere Europese emissienormen die binnenkort in voege treden en maakt hij een inschatting van de verwachte impact op de vraag naar auto’s en op de winstgevendheid van Europese autobouwers die door KBC AM worden opgevolgd.