• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

di. 15 okt 2019

11:13

Elektrische wagens bouwen: niet voor doetjes

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Dyson trok vorige week de stekker uit zijn plan om elektrische wagens te bouwen. De jongste reality check toonde aan dat de markt van de elektrische voertuigen niet voor iedereen bedoeld is. Zelfs niet als je diepe zakken hebt. Ook in China kreunen producenten van elektrische voertuigen (EV's) onder de inspanningen, maar Volkswagen liet gisteren fijntjes weten dat de evolutie richting elektrische wagens niet op de marges zal wegen. Senior Financial Economist Tom Simonts verdiepte zich in het thema.

In de voetsporen van Musk

Mogelijk geïnspireerd door zijn Amerikaanse collega-ondernemer Elon Musk, liet ook de iconische miljardair James Dyson enkele jaren geleden weten zijn kans te willen wagen als producent van een elektrische wagen. Hij trok er 2,5 miljard dollar voor uit en zette een team aan het werk dat uiteindelijk ook een wagen ontwikkelde. Begin dit jaar werd nog de voormalige topman van Infiniti, het luxemerk van Nissan, aangetrokken als hoofd van het project. Maar vorige week liet Dyson weten dat de wagen niet commercieel levensvatbaar is. “We zijn door een ernstig proces gegaan om een koper te vinden voor het project, maar zijn tot dusver niet succesvol geweest”; zo klinkt het in een bericht op de Dyson-website.

Onzekere toekomst

Dat auto’s bouwen een vak apart is, heeft Elon Musk ondertussen aan den lijve mogen ondervinden. De sprong van de eerste, op een bestaand Lotus-model gebaseerde, elektrische sportwagen naar de voor de massa geproduceerde Tesla Model 3 ging niet zonder slag of stoot. En cours de route werden flink wat dollars opgesoupeerd. En ook al werkte de kleinste Tesla zich in sommige landen op als best verkochte wagen, toch worden ook vandaag nog vraagtekens gezet bij de overlevingskansen van het iconische automerk. “De toekomst van Tesla blijft onzeker. En de toekomst van bijna alle start-ups die probeerden te volgen is dat ook”, zo klinkt het in een rapport van Bernstein dat Bloomberg kon inkijken. "De meeste van deze start-ups zullen waarschijnlijk plooien. De waarheid is dat de barrières voor toegang tot de auto-industrie hoog blijven. Auto's maken is moeilijk. De overstap naar EV's zal duur zijn”.

Made in China

Zelfs in China, goed voor de helft van de wereldwijde productie van elektrische wagens, heeft een van de belangrijkste producenten moeite om het hoofd boven water te houden. NIO biechtte vorige maand een groter dan verwacht kwartaalverlies op en zag de koers van het aandeel naar het laagste niveau ooit zakken. Meteen werd opnieuw twijfel gezaaid over de levensvatbaarheid van het bedrijf. Dezelfde geluiden bij de Chinese collega’s Lifan Industry en Zotye Automobile die allebei geruchten over een mogelijk faillissement de kop moesten indrukken. Zotye gaf ondertussen wel al toe met liquiditeitsproblemen te kampen.

Volkswagen

Niet toevallig, of misschien wel, liet de CEO van Volkswagen deze week in de Italiaanse media optekenen dat de evolutie van de verbrandingsmotor naar de elektrische motor niet op de marges van de groep zal wegen. “We verwachten geen verslechtering van de marges. We hebben het voordeel dat alle merken van hetzelfde platform gebruik maken en van dezelfde batterijen die we in China kopen”, aldus topman Diess.

De VW-groep zette zijn eerste stappen van betekenis op de EV-markt met de Audi e-Tron waarvan er dit jaar naar verwachting 20.000 aan de man zullen worden gebracht. Diess wou ook kwijt dat de eerstejaarsproductie van de elektrische Porsche Taycan al volledig uitverkocht is en dat voor de VW ID.3 al productie is gepland tot midden volgend jaar.

Alles bij elkaar heeft Volkswagen een stevige envelop van 33 miljard dollar gereserveerd om de met batterijen aangedreven wagens massaal aan de man te brengen. Ford hing ondertussen zijn wagentje aan dat van Volkswagen en ook landgenoot GM staat ondertussen onder stroom.

KBC Asset Management over Tesla

Met een “Verkopen”-aanbeveling en koersdoel van 170 dollar is sectoranalist Kurt Ruts van KBC Asset Management niet bepaald laaiend enthousiast over Tesla. De groep maakte recent mooie, maar iets slechter dan verwachte verkoopcijfers bekend. Voor een stand van zaken over de winstgevendheid is het wachten tot 4 november. Dan wordt duidelijk in hoeverre de winstmarges geïmpacteerd zullen zijn door de sterkere verkoop van het Model 3 tegenover de duurdere modellen S/X. Ondertussen zit ook de concurrentie niet stil. Heel wat Europese producenten van luxewagens bieden ondertussen ook al een alternatief voor Tesla. En zoals nog maar eens blijkt uit het VW-verhaal, zitten die doorgaans niet verlegen om cash.

Afwachten dus of Elon Musk de belofte kan waarmaken dat in het derde kwartaal break-even werd gedraaid en in het vierde kwartaal opnieuw zwarte cijfers in de boeken komen te staan. Maar de broeksriem aanhalen op vlak van operationele kosten en kapitaalinvesteringen om het bloeden te stelpen, is volgens KBC Asset Management een demarche die niet duurzaam is, zeker niet voor een groeibedrijf.

Wat betekenen strengere emissienormen voor Europese autoconstructeurs?

Vanaf 2020 worden Europese autobouwers geconfronteerd met strengere emissienormen, waardoor ze in de switch naar een elektrisch wagenpark een versnelling hoger zullen moeten schakelen.

In onderstaand dossier geeft analist Kurt Ruts (KBC Asset Management) duiding bij de strengere Europese emissienormen die binnenkort in voege treden en maakt hij een inschatting van de verwachte impact op de vraag naar auto’s en op de winstgevendheid van Europese autobouwers die door KBC AM worden opgevolgd.
 

Download hier het dossier over Europese autobouwers

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap