ma. 27 jun 2022

Zowel in Europa als in de VS is tanken nog nooit zo duur geweest. Dat zet autobestuurders er onder meer toe aan om minder te rijden. Vraagvernietiging dus. Het kan ook inspireren en leiden naar de zoektocht naar alternatieven, bijvoorbeeld door over te schakelen op elektrische wagens (EV’s). Volgens de gegevens van FactSet is de impact van de EV’s op de totale vraag naar brandstof in de VS nog klein, maar tegen het einde van dit decennium zou die iets zichtbaarder moeten worden. Nog eens 10 jaar later zal, volgens de topman van Exxon Mobil, elke nieuw verkochte auto een elektrische zijn, geeft financieel-econoom Tom Simonts mee.
Al 12 miljoen EV’s op de weg
Volgens Bloomberg NEF waren er eind vorig jaar zo’n 12 miljoen EV's voor passagiers op de weg. Dat aantal stijgt tot meer dan 600 miljoen tegen 2040, op basis van markt-, technologische, wetgevende en economische factoren. Bloomberg schat dat EV's en brandstofcelwagens als gevolg van de toegenomen toepassing tegen 2050 meer dan 21 miljoen vaten per dag van de vraag naar olie zullen verdringen. Dat cijfer kan nog hoger uitvallen indien aanvullende wijzigingen in beleid en regelgeving worden doorgevoerd.
Het brandstofverbruik van personenwagens neemt op basis van cijfers van 2016 van het International Energy Agency (IEA) zo’n 23% van de wereldwijde vraag naar olie voor zijn rekening. Een toename van het aantal EV’s zal dus knagen aan een kwart van de wereldwijde vraag (ook al zal die volgens het IEA gecompenseerd worden door hogere vraag uit sectoren waar het vinden van alternatieven moeilijk en duur is zoals petrochemie en luchtvaart). In een gesprek met CNBC sprak de topman van Exxon Mobil, één van de grootste producenten van olie ter wereld, de verwachting uit dat tegen 2040 het olieverbruik gelijk zou zijn aan wat de wereld in 2013 of 2014 nodig had. Hij voegde er fijntjes aan toe dat zijn bedrijf op dat moment nog steeds winstgevend was.
Minder dan 1%
FactSet schat dat minder dan 1% van de vraag naar benzine op dit moment is vervangen door EV's. Hoewel EV’s slechts een klein deel uitmaken van het wagenpark in de VS, maken ze een nog kleiner deel uit van het aantal afgelegde kilometers. Uit onderzoek van het Argonne National Laboratory blijkt dat de gemiddelde EV slechts ongeveer 8.000 mijl per jaar aflegt, terwijl de gemiddelde auto met verbrandingsmotor (ICE) ongeveer 11.500 mijl aflegt. Dit betekent dat elke EV op de weg slechts ongeveer 70% van de brandstof die door een typische ICE wordt gebruikt, vervangt.
Eerst meer en dan minder
Ook de CEO van Exxon Mobil, Darren Woods, beseft dat het groeiende succes en finaal ook de dominantie van de elektrische voertuigen op termijn een impact zullen hebben op de verkoop van brandstof. Tegen die achtergrond zei hij aan CNBC dat Exxon Mobil evalueert hoe de daling van de benzineverkoop zijn activiteiten zou kunnen beïnvloeden. Woods, die een deel van zijn carrière heeft doorgebracht in de chemiedivisie van het bedrijf, zegt dat chemicaliën de sleutel zullen zijn om het bedrijf winstgevend te houden tijdens de overgang naar schone energie. De kunststoffen die Exxon Mobil produceert, kunnen worden gebruikt bij de productie van elektrische voertuigen. Maar per saldo leek hij weinig bezorgd over de vooruitzichten: "Die verandering zal deze business of deze industrie eerlijk gezegd niet maken of breken."