di. 4 mei 2021
Estée Lauder: goede resultaten kunnen analistenverwachtingen niet inlossen

Estée Lauder boekte het voorbije kwartaal een aangepaste netto-omzet van 3,87 miljard dollar, goed voor een stijging met 16% op jaarbasis, maar wel onder de door analisten geschatte 3,94 miljard dollar. Bovendien kwam de brutomarge uit op 75,7%, terwijl analisten op 77,7% hadden gehoopt. De aangepaste winst per aandeel steeg tot 1,62 dollar en overtreft de consensusverwachting van 1,33 dollar dankzij lagere verkoop- en algemene beheerskosten.
Kwartaalcijfers per segment
De gerapporteerde omzetgroei van 16% kreeg een duwtje in de rug van wisselkoersen (3%) en moet worden afgezet tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het grootste deel van de fysieke winkels in veel landen gesloten werd.
- Het segment Huidverzorging was met een omzetstijging van 31% de motor achter de omzetgroei. De merken Estée Lauder, La Mer en Clinique waren de groeimotoren. De vroege lockdowns in China vorig jaar, in combinatie met een sterke opleving van de vraag in het land dit jaar, waren trouwens een belangrijke drijfveer voor bijna alle merken. Huidverzorging vertegenwoordigt bijna 60% van de groepsomzet.
- De op één na grootste afdeling, Make-up (25% van de omzet), zag de omzet met 11% krimpen. Vooral gezichtscrèmes en make-up voor de lippen lijden nog steeds onder de social distancing-maatregelen. In de regio Asia Pacific, waar het sociale leven een stuk 'normaler' verloopt dan in Europa en Noord- en Zuid-Amerika, kende de afdeling een lichte groei.
- De divisie Fragrance (12% van de omzet) groeide het voorbije kwartaal met 30%.
- Haarverzorging boekte 8% groei, maar heeft een te beperkte impact om het verschil te maken: de divisie is slechts goed voor 3% van de totale omzet van het bedrijf.
Resultaten per regio
Estée Lauder kon in al haar markten groeien, maar met duidelijke verschillen tussen de geografische gebieden onderling.
- In Noord- en Zuid-Amerika was de groei bij constante wisselkoersen met 4% het kleinst. Een gunstige vergelijkingsbasis in Noord-Amerika (door de sluiting van de fysieke winkels vorig jaar) werd gecompenseerd door de sluiting van winkels in Latijns-Amerika dit jaar, als gevolg van de nieuwe toename van coronabesmettingen. Analisten hoopten op een sterkere groei en mikten op 8,5%.
- In Europa, het Midden-Oosten en Afrika groeide de omzet bij constante wisselkoersen met 10% en kon zo de door analisten verwachte 5,5% overtreffen.
- In de regio Asia Pacific (Azië en het gebied rond de Stille Oceaan) groeide de verkoop bij constante wisselkoersen met 26%, terwijl analisten mikten op 33,5%.
KBC Asset Management over Estée Lauder
Estée Lauder miste volgens analiste Nathalie Bally de hooggespannen marktverwachtingen, maar versloeg wel zijn eigen doelstellingen. De koers van het aandeel is opgedreven tot recordniveaus en neemt nu even een adempauze.
Toch blijft het Estée Lauder-aandeel duur. Het blijft volgens de analiste wel een sterk structureel groeiverhaal, en het zou onverstandig om er op lange termijn tegen in te zetten.
Daarom handhaaft KBC Asset Management zijn “Houden”-aanbeveling en koersdoel van 265 dollar.