ma. 8 feb 2021

In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar realiseerde Estée Lauder een omzetgroei van 5% op jaarbasis, tot 4,85 miljard dollar. Daarmee komt de groep zo'n 10% boven de consensusverwachting van 4,48 miljard dollar uit.
De aangepaste winst per aandeel steeg met 21%. De tijdelijke sluiting van winkels en minder klanten wanneer de winkels wel open waren, werden meer dan goedgemaakt door Azië en het gebied rond de Grote Oceaan, de wereldwijde travel retail (tax free winkels op luchthavens) en de onlineverkopen.
Regionaal plaatje
- In Amerika (Noord-, Midden- en Zuid-Amerika samen) daalde de omzet. Hoewel de meeste winkels open bleven, was er niet veel volk in de winkelstraten en viel de verkoop sterk terug. Online zag Estée wel een sterke groei, met een recorddag op Black Friday. In Noord-Amerika viel de verkoop van make-up tegen, maar parfum ging wel vlot over de toonbank. De operationele winst steeg als gevolg van lagere afschrijvingen.
- In de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) werden veel winkels verplicht gesloten en daalde de verkoop. Het onlinekanaal deed het heel sterk. Ook de zogenaamde 'travel retail' - die tot deze regio behoort - zag een sterke groei, voornamelijk door Aziatische bestemmingen. De operationele winst nam ook hier toe, als gevolg van de sterke travel retail.
- In Azië en de regio rond de Grote Oceaan kenden vooral China, Korea en een aantal kleinere markten een sterk kwartaal, die de teloorgang in de rest van de regio ruimschoots kon goedmaken. Door een sterke focus op digitale marketing kon de online omzet meer dan 10% groeien. Vooral huidverzorging en parfum deden het goed, met ook een pluim voor haarverzorging.
Per divisie
- Op afdelingsniveau presteerde huidverzorging uitermate goed. Het merk Estée Lauder werd het grootste merk in China op het shoppingfestival van Tmall op Singles Day. Zowat alle merken van de afdeling kenden een sterk kwartaal. De operationele winst kon dan ook stijgen door de sterke performance van het merk Estée Lauder en La Mer, in combinatie met kostenbesparingen als antwoord op Covid-19.
- De afdeling make-up kende een minder rooskleurig kwartaal met een omzetkrimp. De social distancing-maatregelen hebben de afdeling disproportioneel hard geraakt in verhouding met de rest van het bedrijf. De operationele winst steeg evenwel, door minder afschrijvingen ten opzichte van vorig jaar. Helaas lijkt het enkel op boekhoudkundig geluk.
- Ook haarverzorging presteerde minder goed dan vorig jaar. Net als in België moesten veel kapperszaken verplicht sluiten, wat ook de leverancier raakte. De afdeling wist geen winststijging te rapporteren.
- De parfumafdeling deed het dan weer beter met een stijging van de operationele winst.
De visie van KBC Asset Management
Analist Bob Van Leemputte zag een zeer stevig kwartaal voor Estée Lauder in deze - nog altijd - moeilijke tijden van social distancing in verschillende delen van de wereld. De verwachte omzetgroei voor het derde kwartaal van het gebroken boekjaar bedraagt 13 tot 14%. De door het bedrijf verwachte winst per aandeel voor het komende kwartaal komt dan weer onder de huidige consensusverwachting uit.
De high-end schoonheidsproducten van Estée lijken het groeipad van vóór de crisis terug te vinden. Het bedrijf is een structurele winnaar, maar aandeel noteert duur. Met een koers-winstverhouding van meer dan 50 voor het komende jaar lijkt de markt de groei al in te calculeren.
KBC AM verhoogt het koersdoel van 250 naar 265 dollar, maar bevestigt de "Houden"-aanbeveling.