di. 3 nov 2020

Estée Lauder rapporteerde gisteravond resultaten over het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2021. De omzet kromp met 9% (zowel gerapporteerd als bij constante wisselkoersen) tot 3,56 miljard dollar, door sluitingen van winkels en een lagere opkomst in de winkels die wel open waren. De winst per aandeel daalde met 12% tot 523 miljoen dollar. Hoewel de cijfers aanzienlijk lager zijn dan vorig jaar, konden zowel de omzet als de winst analisten verrassen. KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte nam het rapport onder de loep en verhoogt het koersdoel.
Lockdownleed
Het voorbije kwartaal waren verschillende fysieke winkels nog gesloten. Begin juli ging het om 20% in de VS en 15% in de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika). In Azië waren er geen sluitingen. Tegen het einde van het kwartaal waren zo goed als alle winkels voor Estée-producten wereldwijd opnieuw open. Hoewel reizen wereldwijd nog sterk beperkt zijn, zijn de verkopen in tax-free winkels niet gekrompen ten opzichte van vorig jaar.
Door de social distancing-maatregelen zag de groep de vraag naar bepaalde producten afnemen. Het make-upsegment zag een terugval voor bijna alle merken en ook de parfumafdeling tekende een gelijkaardige tendens op, hoewel enkele merken weer konden groeien bij de heropening van de winkels. Haarverzorging bleef op hetzelfde niveau als dezelfde periode een jaar eerder. Hier lag onder andere de verplichte sluiting van kapperszaken gedurende een deel van het kwartaal aan de basis. De huidverzorgingsproducten boekten in de meeste regio's dan weer groei.
Regionaal plaatje
- Vanuit geografisch perspectief vertoont de Amerikaanse regio een sterke shift naar online, niet alleen door Estée maar ook door retailers zelf. De onlineverkopen vertegenwoordigden 35% van de omzet in de VS. De vraag naar make-up blijft in Noord-Amerika wel zwak.
- In de EMEA-regio gingen zowat alle markten lager, omdat consumenten nog steeds wegbleven uit winkels. De winst kon hier evenwel groeien, door strikte besparingen die meer opbrachten dan de omzet daalde.
- In Azië was de groei in o.a. China en Korea sterk genoeg om de daling elders in de regio op te vangen. Er was een sterke focus op online marketing, wat leidde tot een online groei van meer dan 10%. Zowel huidverzorging als parfums kenden een sterke groei, gevolgd door het segment haarverzorging dat ook groeide.
Vooruitzichten
Estée Lauder geeft geen vooruitzichten voor het volledige boekjaar. Gezien de nog steeds fel woedende gezondheidscrisis en de momenteel onzekere toekomstige verstrengings- en versoepelingsrondes van maatregelen lijkt dit volgens KBC AM ook aangewezen.
Op lange termijn ziet het bedrijf de doelstelling van jaarlijks 6 à 8% omzetgroei met 0,5% uitbreiding van de operationele marge nog altijd als haalbaar. Voor het komende kwartaal wordt de verwaterde winst per aandeel geschat op 1,45 à 1,60 dollar.
De visie van KBC Asset Management
Analist Bob Van Leemputte zag een veerkrachtige vraag voor de producten van Estée Lauder. Het probleem ligt dan ook niet bij de consument, maar bij de sluiting van verkoopkanalen en het uitblijven van gelegenheden. De vraag lijkt zonder deze factoren onveranderd.
KBC AM verhoogt het koersdoel van 200 naar 220 dollar en bevestigt de "Houden"-aanbeveling.