di. 30 apr 2019
Euronav presteert in lijn met verwachtingen en Exmar breidt vloot uit

Scheepvaartnieuws op Euronext Brussel met Exmar (+3,5%) dat de uitbreiding van zijn vloot aankondigde en Euronav (+0,4%) dat een update publiceerde over het voorbije kwartaal. Aan de koersreactie te zien, werd het ene nieuwsfeit al beter onthaald dan het andere.
Euronav
Met een EBITDA van 124 miljoen dollar tegenover 25,7 miljoen dollar een jaar eerder kon Euronav nochtans een mooi rapport voorleggen. De trend werd ook dieper in de resultatenrekening waargenomen, met een EBIT van 42,9 miljoen tegenover een verlies van 27,7 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2018 en een nettoverlies van 39,1 miljoen dollar in 1Q18, dat werd omgebogen in een winst van 19,5 miljoen dollar.
De resultaten van Euronav vallen of staan met de vrachttarieven en die evolueerden die in het voorbije kwartaal duidelijk in de goede richting.
- De gemiddeld dagprijs per VLCC bedroeg 35.195 dollar en een jaar eerder was dat amper 18.725 dollar.
- Eenzelfde evolutie bij de Suezmax-tarieven, die van 14.000 naar 27.380 dollar evolueerden.
Tot nu toe werden voor de VLCC-vloot 53,3% en voor de Suezmax-vloot 49,3% van de beschikbare dagen vastgelegd.
Tot zover het goede nieuws, want in het tweede kwartaal zijn de tarieven opnieuw gevoelig gedaald, waardoor de gemiddelde VLCC-tarieven sinds de start van het jaar 22.045 dollar bedragen. Het kon nog erger: vorige week was dat nog slechts 10.295 dollar.
Alles bij elkaar lagen de resultaten grotendeels in lijn met de verwachtingen van KBC Securities-analist Cédric Duinslaeger, die wel meteen ook voor een zwak tweede kwartaal waarschuwt als gevolg van de rem die de OPEC op de productie zette, de vele bestellingen voor nieuwe tankers en de voorbereidingen voor IMO2020. In de tweede jaarhelft wordt echter op beterschap gerekend. Voldoende om het “Kopen”-advies te herhalen, net als het koersdoel van 9 euro.
Exmar
Sectorgenoot Exmar tekende gisteren een newbuild-contract met Jiangnan Shipyard voor twee op LPG gestookte gastankers (VLGC’s) van 86.000 kubieke meter. Die moeten in het tweede en derde kwartaal van 2021 geleverd worden.
De schepen moesten eigenlijk op de inmiddels failliete scheepswerf van Hanjin Heavy worden gebouwd en waren d.m.v. een langetermijncontract gereserveerd voor Equinor. De jaarinkomsten per schip op EBITDA-niveau bedragen zo’n 6 tot 7 miljoen dollar. Dat contract blijft overeind, maar zal wel pas een jaar later een feit zijn dan oorspronkelijk voorzien.
Hoewel geen financiële details werden bekendgemaakt over de prijs van de nieuw te bouwen schepen, schat KBC Securities-analist Cédric Duinslaeger dat ze in lijn zullen liggen met de prijzen van eind 2017, begin 2018, hetzij zo’n 71 miljoen dollar.
Bij de publicatie van de kwartaalcijfers had KBC Securities al laten verstaan dat Exmar vergevorderde onderhandelingen voerde met Jiangnan over de bouw van de twee nieuwe schepen en dus is het nieuws geen verrassing. Niettemin is de bevestiging welgekomen en ondersteunt het de “Kopen”-aanbeveling met een koersdoel van 11 euro.