do. 30 jan 2020

Euronav (-2,5%) wordt vandaag niet beloond voor de publicatie van zijn (voorlopige) cijfers over het vierde kwartaal van 2019. In afwachting van een conference call later vandaag zijn beleggers niet meteen teleurgesteld over de winst, maar vrezen ze blijkbaar dat de vrachttarieven door de lagere economische groei (en het coronavirus) eerder dalend dan stijgend zullen zijn. KBC Securities behoudt het koersdoel én advies.
(Sterke) cijfers
Voor KBC Securities rapporteerde de scheepvaartgroep sterke cijfers. De operationele resultaten liggen immers in lijn der verwachtingen en de nettowinst van 160,8 miljoen dollar ligt een pak boven de verhoopte 132 miljoen dollar. Bovendien zal er een slotdividend van 0,29 dollar per aandeel betaald worden, bovenop het reeds uitgekeerde dividend van 0,06 dollar per aandeel. Hou er verder ook rekening mee dat Euronav in 2019 al een pak aandelen heeft ingekocht voor in totaal 0,14 dollar per aandeel.
Maar de rest van de analisten die het aandeel volgen waren een pak optimistischer in hun schattingen, waardoor zij nu heel wat minder opgetogen klinken. De winstgroei is daarom sterk, maar voor investeerders blijkbaar niet helemaal onverwacht.
- De bedrijfskasstroom (EBITDA) kwam uit op 245 miljoen dollar, terwijl KBC Securities mikte op 237,9 miljoen dollar en de consensus voor 267 miljoen dollar ging.
- De bedrijfswinst (EBIT) was 161 miljoen dollar. KBC Securities verwachtte 149,1 miljoen dollar, maar de algemene consensus was 181 miljoen dollar. Dat wil zeggen dat er toch wat analisten op veel meer gehoopt hadden, gebaseerd op een kwartaal waarin de tankertarieven omwille van geopolitieke evoluties door het dak gingen.
- De winst van de joint-venture bedroeg 3,9 miljoen dollar, terwijl op 4,16 miljoen dollar werd gemikt.
- De nettowinst van 160,8 miljoen dollar lag maar net boven de verwachtingen van 159 miljoen dollar, maar dan wel weer boven de door KBC Securities verhoopte 132 miljoen dollar.
Tarieven
De gemiddelde VLCC-tankertarieven op de spotmarkt bedroegen 61.700 dollar per dag. Voor vaste contracten bedroeg de huurprijs gemiddeld 35.700 dollar per dag. KBC Securities mikte voor beide gemiddeld op een prijs van 64.540 dollar per dag. De tarieven voor de Suezmax-klasse klokten gemiddeld af op 41.800 dollar per dag voor de spotmarkt, en 29.300 dollar per dag voor time charters. Hier rekende KBC Securities op een gemiddeld tarief van 34.944 dollar per dag.
De tarieven blijven dezer dagen hoog. Tot nu toe heeft de VLCC-vloot in het eerste kwartaal van 2020 zo’n 89.200 dollar per dag verdiend. Vlot 60% van de beschikbare dagen zijn vastgelegd. In januari 2019 bedroegen de VLCC-spotprijzen op de markt gemiddeld 79.665 dollar per dag, dus Euronav verdiende extra geld. De Suezmax-vloot heeft gemiddeld zo'n 57.500 dollar per dag verdiend, waarbij 51% van de beschikbare dagen vastgelegd werd. Gemiddeld genomen bedraagt het gemiddelde Suezmax-tarief in janauri 2020 zo’n 64.007 dollar per dag. Ook hier komt Euronav dus goed uit de verf.
De mening van KBC Securities
De resultaten liggen ongeveer in lijn met de marktverwachtingen, waarbij de nettowinst hoger uitkomt dan wat KBCS Securities had verwacht. De afgelopen weken heeft de koers van Euronav, net als die van zijn sectorgenoten, een stevige duik genomen omwille van de gevreesde impact van het coronavirus op de groei van de wereldeconomie. Maar met de huidige prijzen, en het feit dat 60% van de beschikbare VLCC-dagen vastgelegd werden aan 89.200 dollar per dag, lijkt het jaarbegin alvast erg solide te zijn. Dat wordt bevestigd door de huidige marktprijzen, die nog steeds beduidend hoger liggen dan de gemiddelde prijzen die we in de afgelopen jaren hebben gezien.
KBC Securities herhaalt daarom het “Kopen”-advies, net zoals het koersdoel van 13,5 euro.
