di. 6 jul 2021

Op Euronext Brussel is Euronav één van de weinige stijgers. De scheepvaartgroep kondigde aan in zee te gaan met Hyundai Heavy Industries om de ontwikkeling van milieuvriendelijker ammoniaktankers te versnellen. In eenzelfde beweging werden ook drie nieuwe Suezmax-schepen besteld en werd de optie voor een VLCC gelicht.
Ammoniak uitgeruste tankers
Om de ontwikkeling van op dual fuel ammoniak (NH3) uitgeruste VLCC- en Suezmax-schepen te helpen versnellen, sloot Euronav een Joint Development Program (JDP) met een initiële looptijd van drie jaar met Hyundai Heavy Industries (HHI), de grootste scheepsbouwer ter wereld. “De scheepvaart gaat een tijdperk in van snelle technologische ontwikkelingen en toenemende milieu-inspanningen die een sterke deskundigheid vereisen. Samenwerken met deze belangrijke partners aan het veilige transport en de commercialisering van nieuwe technologieën is van groot belang voor de globale maritieme industrie. Deze samenwerking zal de ontwikkeling en aanvaarding van ammoniak als één van de sleuteloplossingen voor de scheepvaartsector versnellen,” zo legt CEO Destoop uit.
Vlootupdate
Euronav maakte van de gelegenheid gebruik om ook een update van de vloot te geven. Sinds het begin dit jaar kocht de groep 2 Suezmax-schepen via overname van bestaande contracten die de oorspronkelijke eigenaars niet konden uitvoeren en vandaag kondigde Euronav de onderteking aan van nieuwe contracten voor de bouw van 3 Suezmax-schepen. Daarnaast werd de optie om een derde VLCC te bouwen, eerder aangekondigd in april, gelicht. De drie Suezmax-schepen kosten 199,2 miljoen dollar en worden opgeleverd in het derde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024. De oplevering van de derde VLCC is gepland voor het tweede kwartaal van 2023.
Euronav onderstreept dat de nieuwbouwschepen werden besteld in lijn met het vlootverjongingsprogramma en presteert nu al beter dan alle andere bestaande schepen wat brandstofverbuik en emissies betreft. Bovendien zullen de schepen geleidelijk en in toenemende mate klaar zijn om in een later stadium omgebouwd te worden tot met dual fuel ammoniak uitgeruste schepen, met behoud van de mogelijkheid om ze om te bouwen tot dual fuel LNG-schepen, indien dit meer zinvol zou zijn op commercieel vlak.
Evolutie van de tarieven
Hoe het op commercieel vlak gesteld was over de voorbije drie maanden, komen we binnenkort te weten. Over de eerste drie maanden rapporteerde de groep alvast resultaten in lijn met de consensus en lichtjes beter dan KBC Securities had verwacht gezien het lage renteklimaat. Met sloopprijzen die nog steeds op het hoogste peil in 7 jaar staan, is de recyclageactiviteit een beetje aangetrokken, maar blijft tot nog toe ondermaats.
Het contracteren van nieuwe tankers blijft nog steeds op historisch lage niveaus, vooral voor Suezmax, maar is onlangs weer aangetrokken voor VLCCs. Daarom verwacht KBC Securities dat de druk op de tarieven de eerste maanden zal aanhouden. Met een verwachte geleidelijke stijging van de vraag naar olie naar pre-covid-niveaus tegen de zomer van 2022 (volgens het IEA) en een daaropvolgende vermindering van de OPEC productie, zou er beterschap moeten komen.
KBC Securities over Euronav
De bestelling van de nieuwe schepen komt niet als een verrassing voor KBC Securities en bevestigt de strategie van de groep om de vloot verder te verjongen. Dat de groep met het Joint Development Program de kaart van amoniak trekt om de uitstoot van de vloot te verminderen is dan weer een opsteker. Het verandert niets aan het “Kopen”-advies en koersdoel van 9,25 euro.