do. 4 nov 2021

Scheepvaartgroep Euronav worstelde ook in het voorbije kwartaal met de vrachttarieven. Terwijl de gemiddelde tarieven voor de huur van een Very Large Crude Carrier (VLCC) op de spotmarkt amper 9.000 dollar per dag bedroegen. De resultaten liggen in lijn met de verwachtingen, terwijl een recente verbetering van de tarieven het beste doet hopen voor de toekomst. KBC Securities-analist Olivier Vanderwoude handhaaft alvast het “Kopen”-advies en het koersdoel van 11 euro.
Dieptepunt voorbij?
Volgens Euronav bleef het derde kwartaal een grote uitdaging voor de groep, omdat het een dieptepunt van de cyclus was. Dat werd weerspiegeld in een bedrijfskasstroom die uitkwam op 4,6 miljoen dollar, van 144,6 miljoen dollar een jaar eerder. Netto ging de winst van 46 miljoen euro naar een verlies van 106 miljoen euro. Een dieprood cijfer, maar in lijn met de verwachting van 107 miljoen euro, meent analist Oliver Vandewoude.
Lage vrachttarieven
In het voorbije kwartaal kon de groep VLCC-tarieven aanrekenen van slechts 9.000 dollar per dag. Een jaar eerder was dat 42.000 dollar per dag. De Suezmax-tarieven (tarieven voor de grootste tankers die door het Suezkanaal mogen varen) kwamen uit op 10.250 dollar per dag tegen 23.500 doller per dag een jaar eerder. Het vierde kwartaal is op dat vlak beter van start gegaan: tot dusver verdiende de VLCC-vloot gemiddeld 13.440 dollar per dag. 46% van de beschikbare dagen zijn vastgelegd. De Suezmax-vloot verdiende gemiddeld 9.750 dollar per dag met een bezetting van 44% van de beschikbare dagen.
KBC Securities over Euronav
Er zitten niet veel verrassingen in dit persbericht volgens KBC Securities-analist Olivier Vandewoude. Het voorbije kwartaal liet een lage winst-en cashgeneratie zien, wat door de lage tarieven geen verrassing was. Niettemin houdt Euronav vast aan het driemaandelijks dividend van 0,03 euro. De vooruitzichten voor de tankertarieven blijven positief en bevatten evenmin verrassingen. De onderneming verwacht dat de hogere tankertarieven zichtbaarder zullen worden in de cijfers van het vierde kwartaal en daarna.
Grotere vraag naar olie duwt vrachttarieven omhoog
De tarieven vertonen de laatste weken de eerste tekenen van verbetering, onder meer door een grotere vraag naar olie die tegen 2022 opnieuw de pre-pandemische niveaus moeten bereiken. Afgezien van de groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP), duwt de huidige verstoring in de energieleveringsketen de energieconsument naar olie.
Terwijl de eerste fasen van de OPEC+ olieproductieverhoging zich nog niet vertaalden in een hogere export, zien we dat de export van olie uit de Perzische Golf onlangs het hoogste niveau sinds april 2020 bereikte. OPEC+ komt vandaag bijeen om het beleid voor de toekomst te bespreken. De verwachting is dat die haar huidige strategie niet zal wijzigen. Een andere factor die meer ladingen naar de markt kan brengen, is een oplossing voor de Iransituatie. De gesprekken over het opheffen van sancties tegen Iran zouden deze maand hervat moeten worden.
Ondertussen zijn de prijzen van VLCC & Suezmax-activa verder gestegen. De nieuwbouwprijzen van VLCC's zijn met 11% gestegen in het derde kwartaal, wat een positieve impact heeft op Euronavs nettoactiefwaarde. Het aandeel wordt momenteel verhandeld aan een korting van ongeveer 16% ten opzichte van zijn nettoactiefwaarde, rekent analist Olivier Vanderwoude.
