wo. 6 feb 2019

Het zal er al een tijd aan te komen maar het is nu officieel: Europa zegt 'neen' tegen de fusie tussen Alstom en de treindivsie van Siemens.
Volgens Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager zou de fusie concurrentieverstorend geweest zijn, zowel in de markt voor signalisatiesystemen als in de markt voor hogesnelheidstreinen. Het veto tegen de treinfusie is opvallend omdat de Europese Commissie de voorbije tien jaar meer dan 3.000 fusies heeft goedgekeurd en er slechts zeven heeft afgekeurd.
Toch merkt analist Alex Martens (KBC Asset Management) op dat de markt sowieso al geen fusie inprijsde. Hij meent dat Alstom als afzonderlijk bedrijf op basis van conservatieve schattingen 40 EUR waard is. Hij verwijdert de waarde van de synergievoordelen en de controlepremie dan ook uit het koersdoel, dat nu wordt verlaagd van 44 EUR naar 40 EUR. De aanbeveling blijft "Kopen".
Alstom is een defensief aandeel in een volatiele markt, ondersteund door een stevig dividend, een orderboek met bijna 5 jaar werk op de plank en een aantrekkelijke waardering t.o.v. de sector. Alstom heeft bovendien na het uitoefenen van de putoptie op GE - voor de verkoop van de resterende activiteiten van de energietak - een nettocashpositie van 2,5 miljard EUR, goed voor 30% van zijn beurswaarde. Het bedrijf gaf eerder al aan dat het sowieso een deel van die cash zou aanwenden om de aandeelhouder te verwennen, als de fusie niet zou worden goedgekeurd.