di. 22 dec 2020

Na een grondig onderzoek heeft de Europese Commissie vandaag de fusie tussen autofabrikanten Peugeot en FCA (Fiat Chrysler Automobiles) onder voorwaarden goedgekeurd. De goedkeuring komt er nadat de fusiegroep toegevingen heeft gedaan in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen. Zo zal een bestaand samenwerkingsverband met Toyota worden uitgebreid. Concreet zal Peugeot van Toyota een sterkere concurrent maken, door de productiecapaciteit voor de Japanners op te drijven en hen de geproduceerde bestelwagens te verkopen dicht tegen kostprijs.
Groen licht
Nu ook de Europese Commissie zijn groen licht heeft gegeven voor de fusie tussen Peugeot en FCA, is het enkel nog wachten op de goedkeuring door de Algemene Vergaderingen van de beide autobouwers, die gepland zijn op 4 januari. Dat zou evenwel niet meer dan een formaliteit mogen zijn. De combinatie van de twee autobouwers was in 2019 goed voor 167 miljard euro omzet en wordt de vierde grootste autobouwer ter wereld, gemeten op basis van verkochte volumes. Samen verkochten Peugeot en FCA in 2019 bijna acht miljoen wagens.
De fusie
Ter herinnering geeft KBC Asset Management-analist Kurt Ruts nog de belangrijkste modaliteiten van de fusie mee:
- Het betreft een fusie van gelijken. Dit wil zeggen dat de aandeelhouders van Peugeot en FCA elk 50% van de nieuwe entiteit in handen zullen krijgen, door middel van een aandelenruil.
- Vóór die aandelenruil plaatsvindt, zal FCA evenwel een speciaal dividend van 2,9 miljard euro uitkeren aan zijn aandeelhouders. Daarnaast komt er nog een dividend van 500 miljoen voor de aandeelhouders van zowel Peugeot als FCA, dat - afhankelijk van de omstandigheden en de vooruitzichten - nog vóór de voltooiing van de fusie kan plaatsvinden.
- Na voltooiing van de fusie zal de nieuwe groep 'Stellantis' zijn belang van 39% in toeleverancier Faurecia (met een huidige beurswaarde van 2,2 miljard euro) aan zijn aandeelhouders overdragen (spin-off).
- De jaarlijks te genereren synergievoordelen worden geraamd op 5 miljard EUR. 80% daarvan zou na 4 jaar moeten gerealiseerd zijn. Daartegenover staan éénmalige kosten ten belope van 4 miljard EUR.
- CEO Tavares wordt de patron van de gefusioneerde entiteit.
- Er zouden geen fabrieken gesloten worden.
- Vanuit juridisch standpunt zal Peugeot opgeslorpt worden door FCA NV, de Nederlandse holdingmaatschappij boven FCA. Op de dag van de fusie zal die holdingmaatschappij van naam veranderen in 'Stellantis NV'. Aandeelhouders van Peugeot zullen dan voor elk aandeel 1,742 aandelen Stellantis ontvangen.
- Voor Peugeot is de fusie vooral een kans om zich geografisch te diversifiëren (naar de VS). Het bedrijf is nu immers quasi uitsluitend Europees. Voor FCA is het een kans om zijn schaal te vergroten in Europa en om zijn gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen.
De visie van KBC Asset Management
Gezien de uitdagingen waarmee de Europese autosector wordt geconfronteerd, vooral op het vlak van het terugdringen van emissies, is het volgens analist Kurt Ruts logisch dat er consolidatie komt, om kostenduplicatie op het vlak van onderzoek en ontwikkeling (R&D) te vermijden. Bovendien is een meer geconcentreerd autolandschap in Europa positief voor alle (massa-)constructeurs.
Hoewel KBC AM ervan uitging dat de fusie zonder noemenswaardige problemen zou kunnen doorgaan, is het nieuws dat Europa groen licht geeft uitermate positief. Vanaf nu kan de markt beginnen de synergievoordelen in te prijzen.
KBC AM behoudt de "Kopen"-aanbeveling voor Peugeot, maar verhoogt het koersdoel van 25,5 naar 27 euro.