do. 7 feb 2019

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen daalden in januari met 3,5% ten opzichte van januari 2018. Januari 2019 telde in alle landen evenveel werkdagen als januari 2018. Samen zijn die vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, dus geven ze een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 15 februari voorgeschoteld.
Per land bedroeg de groei in januari:
- VK: -1,6%
- Duitsland: -1,4%
- Italië: -7,6%
- Frankrijk: -1,1%
- Spanje: -8,0%
De constructeurs die in januari marktaandeel wonnen waren Peugeot (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 26 EUR), Daimler (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 68 EUR) en Toyota (KBC AM: "Opbouwen"-advies, koersdoel 8.200 JPY). Marktaandeelverliezers waren Nissan, FCA en Volkswagen (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 200 EUR).
De visie van KBC Asset Management
De Europese autoverkopen zijn het jaar negatief gestart. De nieuwe homologatieprocedure WLTP lijkt nog niet helemaal verteerd te zijn. Vooral VW (Audi) heeft nog problemen heeft met de beschikbaarheid van bepaalde modellen, wat duidelijk zichtbaar is in de verkopen. Eind dit kwartaal zou dat euvel volledig van de baan moeten zijn.
Toch ziet sectoranalist Kurt Ruts in januari een geleidelijke verbetering van de verkoop in vergelijking met december vorig jaar. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de SAAR (jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in januari uitkomt op 14,4 miljoen, wat een stuk beter is dan de 12,8 miljoen in december. Voor het volledige jaar 2019 gaat LMC uit van een groei van de Europese automarkt van zo’n half procent.