di. 11 aug 2020

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen zijn in juli met 1% gedaald ten opzichte van juli 2019. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen samen met zo'n 35%.
Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 17 september voorgeschoteld (samen met die voor augustus).
Per land bedroeg de groei in juli:
- VK: +11,2%
- Duitsland: -5,4%
- Italië: -11,0%
- Frankrijk: +3,6%
- Spanje: +1,1%
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in juli marktaandeel wonnen, waren Renault en BMW (KBC Asset Management: "Kopen"-advies, koersdoel 74 euro).
Marktaandeelverliezers waren Volkswagen (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 179 euro), Nissan en Daimler (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 46 euro).
De visie van KBC Asset Management
Sectoranalist Kurt Ruts stipt aan dat de verkoop in juli verder herstelde, dankzij schrootpremies en zogeheten 'pent-up demand' (letterlijk: 'opgekropte vraag'). Pent-up demand is in dit geval de vraag waaraan tijdens de lockdowns niet kon worden voldaan, omdat klanten niet buiten konden en/of omdat er niet geproduceerd werd door de constructeurs.
De verkoop in juli zou onderliggend al boven die van de laatste pre-Covid-maand moeten uitkomen. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (dat is de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in juli uitkomt op 14,3 miljoen voertuigen, na 10,3 miljoen voertuigen in juni, 6,3 miljoen in mei en het absolute dieptepunt van 2,8 miljoen in april. In maart bedroeg de SAAR 6,6 miljoen voertuigen en in februari - de laatste 'normale' maand - was die 13,4 miljoen.
Voor het volledige jaar 2020 gaat LMC uit van een daling van de Europese automarkt met 24%. Op korte termijn zijn er zowel opwaartse als neerwaartse risico's verbonden aan die voorspelling. Enerzijds zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van (schroot)premies om de autovraag in de verschillende Europese landen aan te zwengelen. Voorbeelden daarvan zijn Frankrijk en Spanje, die voorbije maand de autoverkoop zagen toenemen. Anderzijds zou een tweede golf van Covid-19 en de daaruit volgende beperkende maatregelen kunnen leiden tot een nieuwe scherpe daling van de volumes.