ma. 9 nov 2020

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen zijn in oktober met 5,7% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen samen met zo'n 28%. Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 18 november voorgeschoteld.
Per land bedroeg de 'groei' in oktober:
- VK: -1.6%
- Duitsland: -3,6%
- Italië: -0,2%
- Frankrijk: -9,5%
- Spanje: -21,0%
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in oktober marktaandeel wonnen waren FCA, Renault en Peugeot (KBC Asset Management: "Kopen"-advies, koersdoel 20 euro).
Marktaandeelverliezers waren Nissan, Hyundai-Kia en BMW (KBC Asset Management: "Kopen", koersdoel 74 euro).
De visie van KBC Asset Management
Volgens sectoranalist Kurt Ruts zou de verkoop in oktober onderliggend stabiel moeten uitkomen in vergelijking met september. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR, de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten, voor oktober zal uitkomen op 12,7 miljoen voertuigen, na dus 12,7 miljoen in augustus en 14,3 miljoen in juli. In februari - de laatste pre-coronamaand - bedroeg die 13,4 miljoen.
Voor het volledige jaar 2020 gaat LMC NU uit van een daling van de Europese automarkt met 26%. Vorige maand ging het onderzoeksbureau nog uit van een beperktere daling met 23,6%. Verwacht wordt dat de tweede golf van Covid-19 die over Europa raast en de daaruit volgende beperkende maatregelen op korte termijn zullen leiden tot een nieuwe daling van de volumes. In vergelijking met maart/april zou de daling wel beperkter moeten zijn, omdat de maatregelen minder streng zijn en wellicht van kortere duur zullen zijn.
