wo. 6 mrt 2019

De autoverkoop voor de vijf grote West-Europese landen samen daalde in februari met 0,3% ten opzichte van een jaar eerder. In 2019 telde februari in die vijf landen evenveel werkdagen als vorig jaar. Sinds begin dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met zo'n 1,9%. Samen zijn die landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, dus geven ze een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers voor West-Europa. Die krijgen we op 15 maart voorgeschoteld.
Per land bedroeg de groei in februari:
- VK: +1,4%
- Duitsland: +2,7%
- Italië: -2,4%
- Frankrijk: +2,1%
- Spanje: -8,8%
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in februari marktaandeel wonnen waren Peugeot (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 26 EUR), Daimler (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 68 EUR) en Renault. Marktaandeelverliezers waren BMW (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 95 EUR), Nissan en FCA.
De visie van KBC Asset Management
De Europese autoverkopen zijn het jaar negatief ingezet. De nieuwe WLTP-homologatieprocedure lijkt nog niet helemaal verteerd te zijn. Vooral VW (Audi) heeft nog problemen met de beschikbaarheid van bepaalde modellen, wat duidelijk zichtbaar is in de verkopen. Volgens sectoranalist Kurt Ruts zou dit euvel tegen eind dit kwartaal volledig van de baan moeten zijn.
Hoewel de Europese autoverkopen in februari - net zoals in januari - daalden, zien we opnieuw een geleidelijke verbetering van de verkoop in vergelijking met vorige maand. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in februari uitkomt op 14,9 miljoen voertuigen, wat beter is dan de 14,4 miljoen van januari en de 12,8 miljoen van december. Voor het volledige jaar 2019 gaat LMC uit van een groei van de Europese automarkt van zo’n half procent. Het gaat hierbij uit van een gunstige Brexit-deal.