ma. 8 apr 2019

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen (VK, Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje) samen daalden in maart met 3,5% ten opzichte van maart 2018. Analist Kurt Ruts (KBC Asset Management) geeft meer uitleg.
Resultaten
Maart 2019 telde in één werkdag minder in Frankrijk en Italië in vergelijking met vorig jaar. Als we hiermee rekening houden, daalden de verkopen in de vijf grote West-Europese landen met circa 2%. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met 2,6%. Samen zijn die vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa en geven ze dus een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers voor West-Europa, die we op 17 april voorgeschoteld krijgen.
Per land bedroeg de groei in maart:
- VK: -3,4%
- Duitsland: -0,5%
- Italië: -9,6%
- Frankrijk: -2,3%
- Spanje: -4,3%.
De constructeurs die in maart marktaandeel wonnen waren Peugeot (“Kopen”, koersdoel: 26 EUR), Volkswagen (“Kopen”, koersdoel: 200 EUR) en Renault. Marktaandeelverliezers waren Nissan en FCA.
De Europese autoverkopen zijn het jaar negatief begonnen. De nieuwe homologatieprocedure WLTP lijkt nog een impact gehad te hebben op de verkoop in het eerste kwartaal. Vooral VW (Audi) heeft nog problemen met de beschikbaarheid van bepaalde modellen gehad, dit lijkt nu wel opgelost.
Vooruitzichten
Na twee maanden van sequentiële verbetering, viel de verkoop licht terug in vergelijking met februari. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoeneffecten) in maart uitkomt op 14,1 miljoen voertuigen. Dat is minder dan de 14,9 miljoen in februari en de 14,4 miljoen in januari. Voor het volledige jaar 2019 voorspelt LMC een groei van de Europese automarkt van zo’n half procent. LMC gaat hierbij uit van een gunstige brexit-deal.
