di. 8 dec 2020

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen daalden in november met 14,7% ten opzichte van november 2019. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met zo'n 26%. Samen zijn die vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa en geven ze dus een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers voor West-Europa. Die krijgen we op 17 december voorgeschoteld. Per land bedroeg de groei in november:
- VK: -27,4%
- Duitsland: -3,0%
- Italië: -8,3%
- Frankrijk: -27,0%
- Spanje: -18,7%.
De constructeurs die in november marktaandeel wonnen waren FCA, BMW (kopen, koersdoel: 82 EUR) en Peugeot (kopen, koersdoel: 25,5 EUR). Marktaandeelverliezers waren Ford, Hyundai-Kia en Volkswagen (kopen, koersdoel: 179 EUR).
De verkoop in november zou onderliggend iets lager moeten uitkomen in vergelijking met oktober. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in november uitkomt op 12,3 miljoen voertuigen, na 12,7 in september en augustus en 14,3 in juli. In februari - de laatste pre-Covid-19 maand - bedroeg die 13,4 miljoen.
Voor het volledige jaar 2020 gaat LMC uit van een daling van de Europese automarkt met 25,4%. Vorige maand ging LMC nog uit van een licht grotere daling met 26%. De tweede golf van Covid-19 die over Europa raast en de daaruit volgende beperkende maatregelen, hebben in november geleid tot een nieuwe daling van de volumes. In vergelijking met maart/april is de daling (voorlopig) wel beperkter gegeven de mindere strengheid van de huidige maatregelen. Bovendien ziet sectoranalist Kurt Ruts (KBC AM) een verhoogde flexibiliteit op het vlak van registratieprocedures voor voertuigen. Zo is het aantal registraties door particuliere klanten de voorbije maand in Duitsland en Italië zelfs gegroeid.