wo. 6 nov 2019

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen stegen in oktober met 6,4% ten opzichte van oktober 2018. Oktober 2019 telde in alle landen evenveel werkdagen als vorig jaar.
Sinds de jaarstart daalde de autoverkoop in die vijf landen samen met 0,6%. Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 19 november voorgeschoteld.
In Duitsland groeiden de autoverkopen de voorbije maand met 12,7%, in Frankrijk met 8,7%, in Italië met 6,7% en in Spanje met 6,3%. In het VK was sprake van een inkrimping met 6,7%.
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in oktober marktaandeel wonnen waren Volkswagen (KBC Asset Management: "Kopen"-advies, koersdoel 200 euro) en Renault (niet opgevolgd door KBC AM).
Marktaandeelverliezers waren Peugeot (KBC Asset Management: "Kopen"-advies, koersdoel 26 euro), Daimler (KBC Asset Management: "Kopen"-advies, koersdoel 58 euro) en FCA (niet opgevolgd door KBC AM).
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts zou de totale verkoop in oktober onderliggend iets boven die van september moeten uitkomen. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (i.e. de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in oktober zal uitkomen op 13,6 miljoen voertuigen, terwijl dat er in september 14,3 miljoen waren. Voor het volledige jaar 2019 voorspelt LMC een vlakke Europese automarkt, en gaat hierbij uit van een gunstige brexit-deal.
De vergelijkingsbasis voor de voorbije maand was (net als in september) gemakkelijk (laag), aangezien de markt in oktober vorig jaar 7,3% kromp, omwillen van aankopen die aan de invoering van WLTP voorafgingen. Voor de rest van het jaar blijft de vergelijkingsbasis relatief makkelijk en verwacht KBC AM dus een (positieve) groei van de autoverkopen.