di. 9 jun 2020

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen zijn in mei met 59,5% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Sinds begin dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met zo’n 44%.
Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 17 juni voorgeschoteld.
In het VK was de voorbije maand sprake van een inkrimping met 89,0% tegenover een jaar eerder, in Duitsland daalde de verkoop met 49,5%, in Italië met 49,6%, in Frankrijk met 50,3% en in Spanje met 72,7%.
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in mei marktaandeel wonnen waren, Renault, Volkswagen (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 179 EUR) en FCA.
Marktaandeelverliezers waren BMW (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 74 EUR), Nissan en Ford.
De visie van KBC Asset Management
De verkoop in mei werd zoals verwacht zeer negatief beïnvloed door de maatregelen om de Covid-19-uitbraak in te dijken. Toch zou de verkoop in mei onderliggend al fors boven die van april moeten uitkomen en bijna in lijn met die van maart.
Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in mei uitkomt op 6,3 miljoen voertuigen, meer dan dubbel zoveel als het absolute dieptepunt van 2,8 miljoen in april. In maart waren dat nog 6,6 miljoen voertuigen en in februari - de laatste ‘normale’ maand - waren dat er 13,4 miljoen.
Voor het volledige jaar 2020 gaat LMC uit van een daling van de Europese automarkt met 26%. Volgens KBC AM-analist Kurt Ruts zijn er op korte termijn zowel opwaartse als neerwaartse risico’s verbonden aan de voorspelling. Enerzijds zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van schrootpremies om de autovraag in de verschillende Europese landen aan te zwengelen. Anderzijds zou een tweede golf van Covid-19 en de daaruit volgende beperkende maatregelen kunnen leiden tot een nieuwe scherpe daling van de volumes.
Een ander aandachtspunt is de ervaring uit China na het opheffen van de lokale lockdowns, die leert dat Covid-19 consumenten meer op gezondheid en hygiëne doet focussen. Mensen willen graag druk en mogelijk besmet openbaar vervoer (maar ook taxi’s en ander gedeeld vervoer) vermijden. Dit kan de vraag naar privaat vervoer ondersteunen.