ma. 7 jan 2019

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen daalden in december met 6,6% ten opzichte van december 2017.
Zowel in Italië als in Spanje telde december één werkdag meer in vergelijking met vorig jaar. Als we hiermee rekening houden, daalden de autoverkopen in december met ca. 8%. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met zo'n 0,8%. Samen zijn die vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicator vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 16 januari voorgeschoteld. Per land bedroeg de groei in december:
- VK: -5,5%
- Duitsland: -6,7%
- Italië: -+2,0%
- Frankrijk: -14,5%
- Spanje: -3,5%.
De constructeurs die in december marktaandeel wonnen waren Peugeot (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel: 26 EUR), Daimler (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel: 68 EUR) en FCA.
Marktaandeelverliezers waren Nissan en Renault.
De visie van KBC Asset Management
Volgens sectoranalist Kurt Ruts waren de Europese autoverkopen in december teleurstellend. Analisten hadden verwacht dat na twee zwakke maanden (september en oktober, als gevolg van de nieuwe homologatieprocedure WLTP) de verkoop in november en december opnieuw met groei zou kunnen aanknopen. Toch is het zo dat vooral VW (Audi) nog problemen heeft met de beschikbaarheid van bepaalde modellen, wat duidelijk zichtbaar is in de verkopen. Bovendien werd de autoverkoop in december in Frankrijk waarschijnlijk negatief beïnvloed door de protesten van de gele hesjes.
Sommige analisten grijpen de mindere verkoopcijfers aan om te besluiten dat de Europese automarkt onderliggend (dus abstractie makend van het WLTP-effect) wat van zijn elan verloren heeft in vergelijking met de eerste helft van 2018. Gezien de negatieve impact van de bovengenoemde uitzonderlijke factoren vindt KBC AM het voorbarig om die conclusie te trekken. Verder laten commentaren van constructeurs en toeleveranciers uitschijnen dat de impact van WLTP ook in het eerste kwartaal van 2019 nog deels merkbaar zal zijn. Het kan dus nog enkele maanden duren vooraleer we een duidelijk beeld krijgen omtrent de gezondheid van de Europese automarkt.