Fri. 6 Dec 2019
De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen stegen in november met 3,7% ten opzichte van november 2018. November 2019 telde in alle vijf de landen met uitzondering van Frankrijk één werkdag minder in vergelijking met vorig jaar. In Frankrijk waren dat er twee minder. Indien we daarmee rekening houden steeg de autoverkoop in de vijf landen de voorbije maanden met 9,9%. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen gezamenlijk met 0,2%. Samen zijn die vijf landen goed voor zo'n 80% van de verkoop in West-Europa en geven ze dus een zeer goede indicatie voor de totale verkoopcijfers voor West-Europa. Die krijgen we op 17 december voorgeschoteld. Per land bedroeg de groei in november:
- VK: -1,3%
- Duitsland: +9,7%
- Italië: +2,2%
- Frankrijk: +0,7%
- Spanje: +2,3%.
De constructeurs die in november marktaandeel wonnen waren Volkswagen (kopen, koersdoel: 200 EUR), Daimler (kopen, koersdoel: 58 EUR) en Renault. Marktaandeelverliezers waren Peugeot (kopen, koersdoel: 26 EUR), BMW (kopen, koersdoel: 84 EUR) en FCA.
De verkoop in november zou onderliggend boven die van oktober moeten uitkomen. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in november uitkomt op 14,2 miljoen voertuigen. In oktober waren dat er 13,5 miljoen. Voor het volledige jaar 2019 voorspelt LMC een vlakke Europese automarkt. LMC gaat hierbij uit van een gunstige brexit-deal.
De vergelijkingsbasis voor de voorbije maand (alsook voor september en oktober) was gemakkelijk (laag) aangezien de markt in november vorig jaar met 8,3% kromp omwille van de WLTP geïnduceerde pre-buy in augustus. Ook voor december blijft de vergelijkingsbasis relatief makkelijk en verwachten we dus (positieve) groei van de autoverkopen.