ma. 11 jan 2021

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen zijn in december 2020 met 2,4% gedaald ten opzichte van december 2019. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen samen met zo'n 33%. Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 19 januari voorgeschoteld. Traditiegetrouw brengt sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) de cijfers in kaart.
Cijfers per land
Per land bedroeg de groei in december:
- Frankrijk: -11,8%
- Spanje: 0%
- Italië: -14,9%
- VK: -10,9%
- Duitsland: +9,9%
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in december marktaandeel wonnen, waren Volkswagen (KBC Asset Management: "Kopen"-advies, koersdoel 204 euro), FCA en Peugeot (KBC Asset Management: "Kopen", koersdoel 27 euro).
Marktaandeelverliezers waren BMW (KBC Asset Management: "Kopen", koersdoel 82 euro), Daimler (KBC Asset Management: "Kopen", koersdoel 67 euro) en Renault.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts zou de verkoop in december onderliggend hoger moeten uitkomen dan in november. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (i.e. de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in december uitkomt op 14,4 miljoen voertuigen, tegenover 12,3 miljoen in november. In februari - de laatste pre-Covid-19-maand - bedroeg die 13,4 miljoen.
De nieuwe coronagolf die over Europa raast en de daaruit volgende beperkende maatregelen hebben in het vierde kwartaal geleid tot een nieuwe daling van de volumes (met ca. 8%). In vergelijking met maart/april is de daling (voorlopig) wel beperkter, omdat de huidige maatregelen minder streng zijn. Bovendien is er een verhoogde flexibiliteit op het vlak van registratieprocedures voor voertuigen.
Voor 2021 gaat LMC uit van een stijging van de Europese automarkt met 15,4%.