di. 7 jul 2020

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen zijn in juni met 24,7% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Sinds het begin van dit jaar daalde de autoverkoop in die vijf landen samen met zo'n 42%.
Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 16 juli voorgeschoteld.
In juni 2020 daalde de autoverkoop in het VK met 34,9% tegenover een jaar eerder, in Duitsland met 32,3%, in Italië met 23,1% en in Spanje met 36,7%. In Frankrijk was sprake van 1,2% groei op jaarbasis.
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in juni marktaandeel wonnen waren, Renault en Daimler (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 46 euro).
Marktaandeelverliezers waren Volkswagen (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 179 euro), Nissan en Hyundai-Kia.
De visie van KBC Asset Management
De verkoop in juni werd zoals verwacht nog steeds zeer negatief beïnvloed door de maatregelen om de Covid-19-uitbraak in te dijken. Toch zou de verkoop in juni volgens KBC AM-analist Kurt Ruts onderliggend fors boven die van maart, april en mei moeten uitkomen. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (i.e. de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in juni uitkomt op 10,3 miljoen voertuigen, na 6,3 miljoen in mei en het absolute dieptepunt van 2,8 miljoen in april. In maart bedroeg de SAAR 6,6 miljoen voertuigen en in februari - de laatste 'normale' maand - was die 13,4 miljoen.
Voor het volledige jaar 2020 gaat LMC uit van een daling van de Europese automarkt met 26%. Op korte termijn zijn er zowel opwaartse als neerwaartse risico's verbonden aan de voorspelling. Enerzijds zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van (schroot)premies om de autovraag in de verschillende Europese landen aan te zwengelen. Een voorbeeld daarvan is Frankrijk, dat voorbije maand de autoverkoop licht zag toenemen. Anderzijds zou een tweede golf van Covid-19 en de daaruit volgende beperkende maatregelen kunnen leiden tot een nieuwe scherpe daling van de volumes.