ma. 27 apr 2020
Europese luchtvaartsector lijdt 89 miljard euro omzetverlies door lockdowns

De crisis die de uitbraak van de COVID-19-pandemie in de luchtvaartsector veroorzaakt, is ongezien. Sinds WO II kende het luchtverkeer amper 3 keer in zijn geschiedenis een daling: tijdens de eerste Golfoorlog kromp de luchttrafiek met 3,8%, in de tweede Golfoorlog met 2,2% en tijdens de financiële crisis met 2,1%. Maar in de coronacrisis, nu ook wel de “Great Lockdown Recession” genoemd, zal de wereldwijde luchtverkeer met maar liefst 38% dalen. In Europa loopt dat percentage zelfs op tot 53%. Volgens sectoranalist Alex Martens (KBC Asset Management) zullen vooral lagekostenmaatschappijen met een sterke liquiditeitspositie de crisis zonder al te veel kleerscheuren doorkomen.
Moeizaam herstel
In april lag het aantal vluchten wereldwijd volgens de International Air Transport Association (IATA) 80% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. IATA verwacht slechts een heel traag herstel, onder meer door aarzeling bij de consument om opnieuw het vliegtuig te nemen en door de economische recessie.
IATA verwijst in dat verband naar China, waar het binnenlandse luchtvaartverkeer nog altijd maar op 40% van het aantal vóór de coronapandemie zit. De luchtvaartorganisatie denkt dat het binnenlandse vervoer mogelijk aan het begin van het derde kwartaal weer een beetje op gang komt, maar verwacht dat dat voor het internationale vervoer langer zal duren, omdat overheden erg terughoudend zijn in het vrijgeven van het vliegverkeer.
Volgens IATA zal de coronacrisis luchtvaartmaatschappijen wereldwijd meer dan 250 miljard USD aan omzet kosten, en Europese luchtvaartmaatschappijen 89 miljard USD. De impact op de werkgelegenheid is volgens de organisatie enorm; zo zouden er in de Europese luchtvaartsector 6,7 miljoen jobs op het spel staan. IATA schat de negatieve impact voor de Europese economie op 420 miljard EUR (vs. eerdere schatting 378 miljard EUR).
De luchtvaartsector in het VK wordt het zwaarst getroffen terwijl de impact op de economie in Spanje het zwaarst is, omwille van de grote afhankelijkheid van toerisme.

De visie van KBC Asset Management
Volgens sectoranalist Alex Martens zullen lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 11 EUR), Wizz Air en EasyJet deze crisis zeker overleven. Ryanair en Wizz Air hebben de sterkste liquiditeitspositie in de sector.
Traditionele luchtvaartbedrijven, zoals Air France-KLM, Lufthansa of SAS zullen daarentegen met behulp van overheidssteun overeind gehouden moeten worden. Nederland en Frankrijk kondigen deze ochtend aan dat ze 9 à 11 miljard EUR uittrekken om Air France-KLM door de coronacrisis te helpen en ook de Duitse overheid werkt aan een reddingsplan voor Lufthansa. Alitalia zal door de Italiaanse overheid genationaliseerd worden. Omwille van het aanzienlijke aantal jobs in de luchtvaartsector hebben overheden weinig andere keuze dan de maatschappijen te helpen, want zonder overheidssteun kunnen ze niet overleven.