ma. 21 mrt 2022

Exmar meldt dat de aangepaste bedrijfskasstroom in 2021, 57,2 miljoen dollar bedroeg, tegenover 77,7 miljoen dollar in 2020. De bedrijfswinst (EBIT) steeg in 2021 wel tot 37 miljoen dollar, terwijl op 34 miljoen werd gemikt, ondanks een negatieve 9 miljoen dollar in de tweede jaarhelft. De nettowinst dook in die periode naar -23,5 miljoen dollar. Er zal een brutodividend van 0,08 euro per aandeel worden voorgesteld. Geen impact op 5,7 euro koersdoel en “Kopen”-advies, oordeelt KBC Securities-analist Olivier Vandewoude.
Hoogtepunten van de resultaten
- De proportionele EBITDA voor het boekjaar landde licht onder onze verwachtingen op 114 miljoen dollar, tegenover 240 miljoen dollar in 2020. KBC Securities had gemikt op 117 miljoen dollar. Beide jaren bevatten echter een aanzienlijke compensatiebetaling voor de Tango FLNG (150 miljoen dollar in 2020) en FSRU (57 miljoen dollar in 2021). De aangepaste EBITDA die beter vergelijkbaar is, komt uit op 57,2 miljoen dollar, wat meteen de impact laat zien van de werkloze binnenschepen.
- De EBIT kwam met 37 miljoen dollar iets hoger uit dan de door KBCS verwachte 34 miljoen dollar. Als we kijken naar de prestaties van de tweede helft van 2021, dan realiseerde Exmar een negatieve EBIT van -9 miljoen dollar.
- De nettowinst klokte hoger dan verwacht af op 11,6 miljoen dollar in 2021, dankzij lagere financiële kosten. De laatste 6 maanden resulteerden leverden weliswaar een verlies van 21 miljoen dollar op. Exclusief de teruggenomen waardevermindering in het segment “scheepvaart” in de tweede helft van 2021, liep het verlies daarom op tot 23,5 miljoen dollar.
- De nettoschuld steeg tot 353 miljoen dollar.
- Er zal een brutodividend van 0,08 euro per aandeel worden voorgesteld.
De resultaten per segment
- Scheepvaart deed het relatief goed, met een aangepaste EBITDA die uitkomt op 65,1 miljoen dollar, ten opzichte van 68,1 dollar in 2020. Het was een nogal volatiel jaar voor de VLGC-tarieven, terwijl de tarieven voor middelgrote en kleinere schepen stabieler waren. In het algemeen stegen de meeste tarieven in vergelijking met vorig jaar, behalve de VLGC's (-7%). Voorts onderzoekt Exmar verschillende opties onderzoekt voor zijn LNG-tanker "Excalibur", omdat die charter afliep in december 2021. Tot de opties behoren FSU/FSRU of nieuwe bevrachting. De EBIT verbeterde aanzienlijk van 7 à 8 miljoen dollar in 2020 naar 27 miljoen dollar in 2021. Terwijl in 2020 voor 30,5 miljoen dollar aan waardeverminderingen werden geboekt, werden in 2021 voor 5,7 miljoen dollar terugnemingen geboekt.
- Infrastructuur was zwak op basis van aangepaste EBITDA. Dat kwam uit op een negatieve -2,4 miljoen dollar ten opzichte van een positieve 11,6 miljoen dollar in 2020. Rekening houdend met de 57 miljoen dollar vervroegde beëindigingsvergoeding en een waardevermindering van 19 miljoen dollar (beide op FSRU), werd een EBIT van 17,1 miljoen dollar gerealiseerd. In de tweede helft van 2021 realiseerde het segment een negatieve EBIT van 14 miljoen dollar en een verlies na belastingen van 26 miljoen dollar. Over het hele boekjaar bedroeg de EBIT 17 miljoen dollar en het resultaat 8,7 miljoen dollar.
- De EBIT van Supporting Services kwam uit op 7 miljoen dollar, dat is meer dan de 5 miljoen dollar die KBC Securities verwacht had.
KBC Securities over Exmar
De publicatie van Exmars resultaten werd minder belangrijk nadat het bedrijf eerder een nieuwe overeenkomst voor hun FSRU aangekondigde, vindt analist Olivier Vandewoude. De cijfers onderstrepen nogmaals hoe cruciaal deze binnenschepen (FSRU en Tango FLNG) zijn voor Exmar. De tweede helft van 2021 was een periode zonder afwikkelingsvergoedingen en met werkloosheid van beide binnenschepen en resulteerde in een verlies van 21 miljoen dollar voor de periode van 6 maanden.
De nieuwe bestemming voor de FSRU zal in het derde kwartaal van 2022 volgens analist Olivier Vandewoude een netto-impact op de EBITDA hebben van iets meer dan 20 miljoen dollar. Een herschikking van de (duurdere) Tango FLNG zou Exmar opnieuw structureel winstgevend kunnen maken.
Analist Olivier Vandewoude houdt het koersdoel op 5,7 euro met een “Kopen”-advies.