di. 22 jul 2025

Exor?
Exor is een Nederlandse investeringsmaatschappij die belangen heeft in diverse sectoren in Europa en de VS, waaronder PartnerRe, Fiat Chrysler Automobiles, CNH Industrial, Ferrari, The Economist en Juventus, verdeeld over zes operationele segmenten.
KBC Securities-analist Livio Luyten ziet in de verkoop van Iveco een strategische zet om aandeelhouderswaarde te verhogen
Exor voert gesprekken over de verkoop van zijn belang in vrachtwagenbouwer Iveco Group, waarbij Tata Motors als potentiële koper wordt genoemd. De transactie sluit aan bij Exor’s strategie om zijn portefeuille te stroomlijnen en liquiditeit te benutten. Volgens KBC Securities-analist Livio Luyten kan de opbrengst van de verkoop bijdragen aan verdere waardecreatie via aandeleninkoop of dividenden.
Verkoopgesprekken rond Iveco
Exor is in gesprek over de verkoop van zijn 27,1% belang in Iveco Group, goed voor 43,1% van de stemrechten. Op basis van een beurswaarde van 4,2 miljard euro wordt het belang gewaardeerd op 1,2 miljard euro, of 3,4 procent van Exor’s nettoactiefwaarde. Tata Motors uit India is volgens Reuters een van de geïnteresseerde partijen. De deal zou de defensiedivisie IDV uitsluiten, waarvoor al eerder een verkoop of afsplitsing tegen eind 2025 werd aangekondigd. De beurskoers van Iveco steeg met 8,3 procent na het nieuws, wat wijst op marktsentiment dat positief is over de mogelijke transactie.
Iveco’s prestaties en positie
Iveco Group werd in 2022 afgesplitst van CNH Industrial en is actief in de productie van vrachtwagens, bussen en motoren. Het bedrijf telt 36.000 werknemers, waarvan 14.000 in Italië. In 2024 rapporteerde Iveco een omzet van 15,3 miljard euro, een daling van 4 procent op jaarbasis, voornamelijk door aanhoudende problemen in de toeleveringsketen. Hoewel Iveco de kleinste speler is onder de Europese vrachtwagenbouwers – na Volvo, Daimler en Traton – positioneert het zich met investeringen in elektrische en waterstofvoertuigen voor toekomstige groei in duurzame mobiliteit.
Defensiedivisie IDV in de etalage
De defensietak van Iveco, IDV, wordt buiten de verkoop gehouden en is al langer kandidaat voor een afsplitsing of afzonderlijke verkoop. Bloomberg meldde dat Iveco mikt op een waardering tot 1,5 miljard euro. Eerdere berichten spraken zelfs van biedingen tot 1,9 miljard euro, onder meer van Leonardo (Italië), Rheinmetall (Duitsland), KNDS (Frans-Duits) en Czechoslovak Group. Ook BAE Systems (VK), Bain Capital en KPS Capital Partners zouden interesse hebben getoond. Een spin-off zou kunnen leiden tot een aparte beursnotering, terwijl de stijgende Europese defensie-uitgaven het verkoopklimaat gunstig maken.
Strategische herpositionering van Exor
De mogelijke verkoop van Iveco past in Exor’s bredere strategie om zijn portefeuille te optimaliseren. Eerder verkocht het al een deel van zijn belang in Ferrari, goed voor 3 miljard euro of ongeveer 15 procent van de nettoactiefwaarde. Andere strategische stappen zijn de mogelijke verkoop van mediagroep GEDI (118 miljoen euro, 0,3 procent van NAV) en een mogelijke beursgang van Via Transportation (waardering 3,5 miljard euro, 3,7 procent van NAV). Momenteel bestaat 81,6 procent van Exor’s portefeuille uit liquide beursgenoteerde activa, met Ferrari als grootste component (43,7 procent van NAV). Exor noteert met een korting van 50,1 procent ten opzichte van de nettoactiefwaarde, wat hoger is dan het gemiddelde van 47 procent over de afgelopen twee jaar.

KBC Securites over Exor
KBC Securities-analist Livo Luyten ziet de verkoop van Iveco als een logische stap binnen Exor’s actieve portefeuillebeheer. De hoge liquiditeit van de portefeuille biedt ruimte om opbrengsten efficiënt in te zetten via aandeleninkoop of dividenduitkeringen. Dat zou kunnen bijdragen aan het verkleinen van de aanzienlijke korting op de nettoactiefwaarde. Hij handhaaft zijn kopen-aanbeveling en koersdoel van 120 euro.
