do. 29 jul 2021

De tweedekwartaalcijfers van Facebook klopten net zoals bij de andere tech-giganten met overschot de analistenverwachtingen. Een andere gelijklopende trend is dat het aandeel nabeurs terrein moest prijsgeven (-5%). Maar de groep verwacht dat de omzetgroei “aanzienlijk zal vertragen”, grotendeels door de recente update van Apple’s besturingssysteem. Dat laat gebruikers beter toe om advertenties te weigeren, waardoor die moeilijker geplaatst kunnen worden. Facebook zelf bouwt onverdroten verder aan digitaal gecreëerde omgevingen waarin mensen virtueel met elkaar communiceren
Kwartaalcijfers
De kwartaalomzet kwam 56% hoger uit op jaarbasis tot 29,1 miljard dollar, stevig boven de verhoopte 27,9 miljard dollar. De groei van de advertentie-inkomsten, exclusief valuta-effecten, lag met 51% ook ruim boven de analistenverwachtingen. Maar die hielden nog geen rekening met beleggers die hoopten op meer, gestuwd door de sterke cijfers van Snap en Alphabet. Zij mikten eerder op 55% groei.
De winst per aandeel lag met 3,61 dollar, boven de verwachting van 3,04 dollar. Ondanks lagere bedrijfskosten was de belangrijkste drijfveer een hogere omzet, die zelf het sterke momentum van de online reclame tijdens de pandemie weerspiegelt. Deze bestond uit een stijging van de gemiddelde prijs per advertentie met 47% en een stijging van het aantal geleverde advertenties met 6%.
Actieve gebruikers
Het aantal maandelijks actieve gebruikers van Facebook Family (alle apps) steeg met ongeveer 7% jaar op jaar tot 2,9 miljard. Dit is in lijn met de verwachtingen, al hadden analisten net dat ietsje meer verhoopt (tot 2,92 miljard). Facebook zelf ziet echter een kleine terugval in locaties met een hogere penetratiegraad. De dagelijkse actieve gebruikers van Core Facebook bleven gelijk in de VS en daalden met 0,5% in Europa in vergelijking met het eerste kwartaal. Dat kan wegen op het sentiment, maar is niet onverwacht gezien de volwassen staat van de dienst.
Vooruitzichten
Tot hier het goede nieuws, want het venijn zit ook nu weer in de staart. In het derde en vierde kwartaal van 2021 zal de omzetgroei op jaarbasis aanzienlijk vertragen. Dat is enerzijds perfect normaal, gelet op de bijzonder hoge groei die vorig jaar tijdens de pandemie kon worden opgetekend en mag dus eigenlijk niet verbazen. Veel belangrijker is dat Facebook een pak tegenwind verwacht door wijzigingen in de regelgeving en platformwijzigingen, met name op de onlangs gelanceerde iOS 14.5-update. Die laat Apple-gebruikers toe om veel makkelijker te kunnen bepalen of ze de advertentiemachine van Facebook willen toelaten of niet. En dat zal dus leiden tot een pak minder te plaatsen advertenties, wat met name een grote impact zal hebben in het derde kwartaal (eerder dan in het tweede kwartaal).
De melding joeg beleggers nabeurs de stuipen op het lijf, ondanks het feit dat dit nieuws al verdisconteerd zou moeten zijn in de vooruitzichten voor 2021 van de groep. En aan die vooruitzichten werd niet gemorreld: Facebook herhaalde de eerdere doelstelling voor de operationele kosten op 70 à 73 miljard dollar, terwijl het tussen 19 en 21 miljard dollar zal investeren.
Het nieuwe internet
Tijdens de conference call zei Chief Executive Officer Mark Zuckerberg dat het volgende hoofdstuk van de innovatiestrategie van het bedrijf gericht zal zijn op het bouwen van iets wat hij 'metaverse' noemt. Digitaal gecreëerde omgevingen waarin mensen virtueel met elkaar communiceren via platformen zoals dat van Facebook. Zuckerberg denkt dat virtuele en augmented reality-gebaseerde apparaten het volgende grote platform voor menselijke communicatie zijn, na mobiele telefoons, en uiteindelijk sommige persoonlijke sociale interacties zullen vervangen.
De mening van KBC Asset Management: Facebook of Alphabet
De tweedekwartaalcijfers zijn indrukwekkend bij Facebook, maar dat had niet als een verrassing mogen komen na de topcijfers van Alphabet dinsdag. Facebook blijft onmisbaar voor (online) adverteerders en heeft met Instagram, WhatsApp en Messenger nog een aantal troeven op zak. Aan de andere kant moet Facebook flink investeren om relevant te blijven ten opzichte van de concurrentie, maar ook om nieuwe privacyschandalen te voorkomen. KBC Asset Management verwacht dat dit in de toekomst op de marges zal wegen. Bovendien worden de markten in Noord-Amerika en delen van Europa volwassen. Het bedrijf waarschuwt ook dat het minder gerichte reclame zal kunnen aanbieden aan adverteerders als gevolg van een grotere focus op privacy.
KBC Asset Management geeft aan een sterke voorkeur voor Alphabet te hebben boven Facebook omdat het portfolio van daar gewoon breder en dieper is, met YouTube, Google Cloud en Other Bets (o.a. Waymo). Aan de andere kant is Facebook wel degelijk aan het inbreken in e-commerce en verkoopt Facebook “wie je bent” (terwijl Google vooral je zoekintentie te gelde maakt). KBC AM verwacht dat dit mettertijd meer en meer onder de loep zal worden genomen.
Ten slotte kan een eventueel opsplitsingsscenario de waarde van Alphabet kristalliseren. Natuurlijk zou er een verlies van synergievoordelen en denkkracht zijn, maar Alphabet is een uniek bedrijf omdat het activa bezit die een enorme waarde op zichzelf hebben. KBC Asset Management denkt dat Facebook meer te verliezen heeft bij een mogelijke opsplitsing omdat het meer blootgesteld zou zijn aan negatieve netwerkeffecten.
In het licht van de zeer sterke resultaten heeft KBC Asset Management het koersdoel opgetrokken van 340 naar 350 dollar, met ongewijzigd “Houden”-advies.
