wo. 3 nov 2021

Eind vorige week organiseerde het sociale mediabedrijf Facebook met Facebook Connect Conference haar virtual realityconferentie, waar het een aantal nieuwe augmented- & virtual realityproducten introduceerde. Daarnaast lichtte Facebook ook zijn langetermijnstrategie voor het bouwen van een 'metaverse' toe. KBC Asset Management-analist Kurt Ruts geeft tekst en uitleg.
De metaverse
Facebook's CEO, Mark Zuckerberg, omschrijft de metaverse als een virtuele omgeving die mensen in staat zal stellen om met elkaar aanwezig te zijn in digitale ruimtes. “Binnen de metaverse kunnen mensen rondhangen, spelletjes spelen met vrienden, werken, creëren en meer”, zei Zuckerberg tijdens een recente call. Tijdens de Facebook Connectconferentie verklaarde hij: “We zijn van desktop naar web naar telefoons gegaan. En van tekst naar foto's naar video, maar dit is niet het einde van de lijn. Het volgende platform en medium zal nog meeslepender zijn - een belichaamd internet waarbij je in de ervaring zit en er niet alleen naar kijkt, en we noemen dit de metaverse.”
Het bedrijf hoopt dat de metaverse 1 miljard mensen zal bereiken, honderden miljarden aan inkomsten zal genereren en miljoenen banen zal creëren. Daartoe is het van plan jaarlijks 10 miljard dollar te investeren. Het bedrijf investeert momenteel al fors in het creëren van gedeelde online ruimtes die worden bewoond door digitale avatars, met projecten die variëren van virtual realitybrillen tot een e-commerce platform.
Nieuwe naam
Facebook veranderde zijn naam naar ‘Meta Platforms Inc’ om de groeimogelijkheden buiten het gelijknamige socialemediaplatform in de metaverse te weerspiegelen. De nieuwe naam zal geen invloed hebben op de manier waarop het bedrijf gegevens gebruikt of deelt en de bedrijfsstructuur zal ongewijzigd blijven. Apps, zoals Facebook, maar ook Instagram, Messenger en Whatsapp, zullen hun naam behouden.
Diensten aanbieden in de metaverse
In Facebooks tweedekwartaalrapport benadrukte Zuckerberg dat het bedrijf zich niet zal richten op de verkoop van virtual realityapparaten zoals zijn Oculus-headsets als zijn belangrijkste winstgenerator. Hij ziet eerder een 'zeer grote digitale economie' ontstaan binnen de metaverse zelf. “Commerce gaat een groot deel uitmaken van de metaverse,” zei Facebooks hoofd van Metaverse Products Vishal Shah. “Je zal in staat zijn om zowel fysieke als digitale producten te verkopen.” Meta wil miljarden dollars aan omzet draaien via entertainment (verkoop van virtuele sporten en concertkaartjes), fitness (betaalde apps en instructieabonnementen), onderwijs (vergoedingen), commercie (commissies van virtuele winkels) en gaming (winkelvergoedingen).
Negatief imago omkeren
De aankondiging van de rebranding naar Meta en de futuristische strategie leidt tijdelijk af van het niet aflatende spervuur van slechte pers over Facebook. Het bedrijf ligt al jaren onder vuur in verband met de verspreiding van verkeerde informatie en giftige inhoud en zijn weinig transparante beleid ten aanzien van gegevensgebruikers. De zaken werden de afgelopen weken nog erger nadat één van zijn voormalige gegevenswetenschappers klokkenluider werd en bedrijfsgeheimen onthulde. Bovendien valt het sociale mediaplatform uit de gratie bij jongere gebruikers, die in plaats daarvan massaal naar de Chinese video-app TikTok gaan, waardoor het aantal gebruikers en de reclame-inkomsten teruglopen.
KBC Asset Management over Facebook
De verschuiving naar de metaverse vergroot de markt, maar brengt ook grote uitdagingen met zich mee en verhoogt het risico op kapitaalvernietiging, denkt analist Kurt Ruts. Meta Platforms zal minder afhankelijk worden van makers van mobiele besturingssystemen en browsers, zoals Google en Apple, om diensten te leveren aan consumenten. Voorlopig lijkt de markt weinig enthousiasme te tonen voor het metaverseconcept vanwege de enorme investeringen die nodig zijn tot het break-evenpoint is bereikt (meer dan 50 miljard dollar), het potentiële verlies van focus op de kernactiviteiten (Facebook, Instagram), onzekere concurrentie en onzekere resultaten op lange termijn. Meta zegt namelijk dat het "honderden miljoenen" gebruikers moet aantrekken voordat dit bedrijfsmodel levensvatbaar zal zijn. Mogelijke katalysatoren in de komende jaren om het sentiment te verbeteren zijn een stijging van de verkoop van Oculus Quest, informatieverschaffing over partnerschappen voor bedrijfsontwikkeling en het gebruik van content. Analist Kurt Ruts handhaaft de 'Houden'-aanbeveling en blijft bij het koersdoel van 350 dollar.
