wo. 18 dec 2019

Na een reeks teleurstellende kwartaalresultaten heeft FedEx nogmaals zijn winstverwachtingen verlaagd. In het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar ging de winst per aandeel van 3,51 naar 2,02 USD, een daling met meer dan 40% op jaarbasis. Analisten rekenden op 2,78 USD per aandeel.
FedEx verlaagde bovendien opnieuw de winstprognose. Het bedrijf rekende voor het lopende boekjaar op een winst per aandeel tussen 10 en 12 USD, maar mikt voortaan op 9,10 à 10,35 USD. Eerder ging het pakketbedrijf nog uit van een verbetering van het resultaat ten opzichte van de winst van 15,52 USD per aandeel een jaar eerder, exclusief overnamekosten.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Alex Martens zijn dit ronduit zwakke resultaten. Bovendien is het al de vierde winstwaarschuwing op rij en de derde keer op rij dat FedEx de jaarprognose verlaagt. De vraag is of dit nu al dan niet de laatste verlaging is.
Het management is volgens onze analist elke geloofwaardigheid kwijt, nu de winstprognose nogmaals met 15% werd verlaagd. Zo'n jaar geleden spraken de meest optimistische analisten nog van een "bull case" met een winst per aandeel van 20 USD in 2020 op een waardering van 20x koers/winst, waarmee ze een koersdoel van 400 USD naar voren schoven. Zowel de winst als de waardering ligt vandaag meer dan 50% lager.
KBC AM blijft structurele margedruk zien in de pakjesafdeling, omwille van de zware concurrentiestrijd in e-commerce. Ook de introductie van de zesdaagse levering in de VS woog op de kosten van de Amerikaanse pakjesafdeling.
Daarnaast is Amazon al geruime tijd bezig met het uitbouwen van een eigen bezorgdienst. Het beschikt over een eigen vloot vrachtvliegtuigen, een netwerk van fulfillmentcenters en chauffeurs op zelfstandige basis, die in opdracht van Amazon de zogenaamde "last mile" bezorgen. Door het totale verzendingsproces in handen te nemen, heeft Amazon meer controle over die kosten. In het nieuwe "Shipping with Amazon"-programma staat de e-commercereus in voor de volledige levering: van het ophalen bij de handelaar tot de levering bij de koper. In een eerste fase is de dienst beschikbaar voor verkopers op het Amazon-platform, maar later moet "Shipping with Amazon" ook worden uitgebreid naar externe partijen, waarmee Amazon verder klanten kan afsnoepen van Fedex. Amazon is naar eigen zeggen erg ontevreden over de leveringsprestaties van Amerikaans pakjesreus. Daarom besliste het gisteren, vlak voor de belangrijke feestdagenperiode, dat externe verkopers het logistiek netwerk van FedEx niet meer mogen gebruiken voor de snellere Prime-zendingen. Door het verlies van de volumes van Amazon moet FedExzijn prijzen verlagen om zijn vliegtuigen/vrachtwagens gevuld te krijgen.
Fedex heeft het ook erg moeilijk om zijn prijzen te verhogen om de stijgende kosten door te rekenen. Consumenten verwachten gratis verzending door retailers, die daardoor stevig onderhandelen met Fedex. Dit is de klassieke "margin-squeeze". Prijzen voor de verzending van pakjes staan in de VS onder druk en daarnaast stijgen de kosten.
Conclusie
Onze analist meent dat het FedEx-aandeel op het strafbankje zal blijven, totdat het management aantoont dat de winst terug kan groeien. De winst per aandeel zal volgens hem in 2020 tussen 9 en 10 USD uitkomen.
KBC AM geeft het management het voordeel van de twijfel en gaat ervan uit dat winst per aandeel zich dicht bij de bodemniveaus bevindt. Daarom verwacht onze analist wel een hogere waardering dan de huidige, die onder de 10 x koers/winst is gedoken. Hij mikt op een koers-winstverhouding van 12x, waardoor het koersdoel daalt van 132 USD naar 120 USD. De aanbeveling blijft op "Verkopen".