wo. 18 sep 2019

De Amerikaanse pakjesreus verlaagt opnieuw zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar 2020, vooral vanwege de aanhoudende handelsspanningen. De groep legt de lat voor de winstverwachting liefst 20% lager en mikt nu op een aangepaste jaarwinst van 11 à 13 dollar voor zijn gebroken boekjaar 2020.
Het is al de vierde winstwaarschuwing op rij. FedEx verlaagde zijn winstprognoses ook al in januari, maart en juni. KBC Asset Management had een nieuwe winstwaarschuwing wel verwacht, maar niet van die omvang. Een goed jaar geleden spraken de meest optimistische analisten nog van een bull case van 20/20/20. Een winst per aandeel van 20 dollar op een waardering van 20 x K/W, waarmee ze een koersdoel van 400 dollar naar voren schoven. Zowel de winst als de waardering ligt vandaag zo'n 50% lager... Het aandeel ging nabeurs stevig onderuit en sloot gisterenavond af op 156 dollar.
KBC Asset Management gelooft dat ze nu wel dicht bij de bodem zitten wat betreft de winstschattingen. Een deel van de zwakke resultaten zijn natuurlijk te wijten aan de economie en de impact van de handelsoorlog. In 2021 kunnen we wel een herstel zien. Dit is het belangrijkste opwaartse risico.
Kwelduivel Amazon.com
Aan de andere kant blijven we structurele margedruk zien in de pakjesafdeling omwille van de zware concurrentiestrijd in e-commerce. Amazon is al geruime tijd bezig om zijn eigen bezorgdienst uit te bouwen. Zo heeft Amazon een eigen vloot vrachtvliegtuigen, een eigen netwerk van fulfilment centers en een vloot van chauffeurs op zelfstandige basis die in opdracht van Amazon de last mile bezorgen. Door het totale verzendingsproces in handen te nemen, heeft Amazon echter meer controle over die kosten. In het nieuwe ‘Shipping with Amazon’-programma staat de e-commercereus in voor de hele levering: van het ophalen bij de handelaar tot het afzetten bij de koper. Initieel wordt de dienst beschikbaar voor de verkopers op het Amazon-platform, maar later moet ‘Shipping with Amazon’ ook dienen voor externe partijen, waarmee Amazon verder klanten kan afsnoepen van Fedex.
Margedruk
FedEx heeft het ook erg moeilijk om zijn prijzen te verhogen om de stijgende kosten door te rekenen. Consumenten verwachten gratis verzending door de retailers die daardoor stevig onderhandelen met FedEx. De cashflowgeneratie blijft ook erg teleurstellend. Dit is een business model dat structureel veel investeringen vergt. Ondanks de erg zwakke resultaten in 2019 blijven de investeringsuitgaven stabiel t.o.v. vorige jaren en voorziet het management dat ook de komende jaren de investeringsuitgaven op een hoog niveau blijven.
De visie van KBC Asset Management
KBC Asset Management denkt dat het aandeel op het strafbankje blijft tot het management toont dat het zijn winst terug kan laten aangroeien. Voor 2020 wordt op een winst per aandeel van 10 tot 11 dollar gerekend. Aangezien de winst per aandeel zich op bodemniveaus bevindt, verwacht KBC Asset Management wel een hogere waardering dan de huidige die onder de 10 x K/W is gedoken. Ze mikken op 12 x K/W. Hierdoor daalt het koersdoel van 148 naar 132 dollar en blijft de aanbeveling op "Verkopen".
