wo. 2 feb 2022

Dat de vraag naar luxe wereldwijd in de lift zit, wisten we ondertussen al uit de cijfers van onder meer Richemont en LVMH. Maar die lijn wordt ook doorgetrokken naar de echte “big ticket”-items: auto’s. Ferrari leverde vorig jaar alvast een recordaantal bolides af. De leveringen stegen met 22% tot 11.155 stuks. Ten opzichte van 2019, toen van de pandemie nog geen sprake was, bedroeg de toename 10%, weet financieel analist Tom Simonts.
Forse Aziatische vraag
Alle regio's zagen een dubbelcijferige groei, ondersteund door de sterke verkoop van 8-cilinder modellen, waaronder de F8-familie, evenals de Roma GT en de hybride SF90 Stradale. De leveringen van krachtigere maar ook meer vervuilende 12-cilindermodellen daalden. Een eervolle vermelding is er voor China, Hong Kong en Taiwan, waar bijna dubbel zoveel wagens werd geleverd dan in het voorgaande jaar.
Hogere bedrijfskasstroom in 2022
Ook met de winstgevendheid zit het ondertussen snor. De bedrijfskasstroom steeg met 34% tot 1,53 miljard euro en ging daarmee iets boven de verwachtingslat. En als het van de Italianen afhangt, zit er nog meer power in de motor: voor 2022 wordt op een bedrijfskasstroom van 1,65 tot 1,70 miljard euro gerekend.
Ook concurrenten verkopen meer
Vermogende klanten vinden trouwens niet enkel de weg naar de Italiaanse producent van supersportwagens. Ook Rolls-Royce, een eenheid van het Duitse BMW, zei dat de verkoop met 49% steeg in 2021, tot een recordhoogte van 5.586 voertuigen. De Duitse sportwagenfabrikant Porsche, onderdeel van Volkswagen, leverde vorig jaar meer dan 300.000 voertuigen af, met een stijging in alle regio's, vooral in de Verenigde Staten, terwijl China zijn grootste afzonderlijke markt werd.
Stekkerdrift
Ferrari en andere rivalen op de markt voor high-performance sportwagens, waaronder Lamborghini, ook een onderdeel van Volkswagen, Aston Martin Lagonda en McLaren, worstelen met het overschakelen op batterij-aandrijving. Dat willen ze namelijk doen zonder verlies van de hoge prestaties die hun premiumprijs ondersteunen.
Hoe Ferrari het wil aanpakken wordt duidelijk op de kapitaalmarkt van 16 juni, onder leiding van de nieuwe CEO Benedetto Vigna. De gewezen topman van chipproducent STMicroelectronics liet ondertussen al vallen dat in 2025 de eerste volledige elektrische wagen van de band zal rollen. In afwachting moeten hybridemodellen de uitstoot van het modellenaanbod naar omlaag brengen.
