ma. 8 feb 2021

De autoverkopen voor de vijf grote West-Europese landen samen zijn in januari 2021 met zo'n 27% gedaald ten opzichte van januari 2020.
Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië en Spanje vertegenwoordigen samen zo'n 80% van de verkoop in West-Europa, waardoor ze een zeer goede indicatie vormen voor de totale verkoopcijfers in West-Europa. Die krijgen we op 17 februari voorgeschoteld. Traditiegetrouw brengt sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) de cijfers in kaart.
Cijfers per land
Per land bedroeg de 'groei' in januari 2021:
- Frankrijk: -5,8%
- Spanje: -51,5%
- Italië: -14,0%
- VK: -39,5%
- Duitsland: -31,1%
Winnaars en verliezers
De constructeurs die in januari marktaandeel wonnen waren BMW (KBC AM: "Kopen"-aanbeveling, koersdoel 82 euro), Toyota (KBC AM: "Opbouwen"-aanbeveling, koersdoel 8.600 JPY) en Renault.
Marktaandeelverliezers waren Volkswagen (KBC AM: "Kopen"-aanbeveling, koersdoel 204 euro), Nissan en Ford.
De visie van KBC Asset Management
De verkoop in januari zou onderliggend een pak lager moeten uitkomen in vergelijking met december. Zo schat onderzoeksbureau LMC dat de West-Europese SAAR (i.e. de jaarlijkse verkoop aangepast voor seizoenseffecten) in januari uitkomt op 9,9 miljoen voertuigen, tegenover 14,4 miljoen in december 2020. In februari 2020 - de laatste maand vóór de massale uitbraak van Covid-19 - bedroeg die 13,4 miljoen.
De terugval in de verkoop in januari was het gevolg van verschillende - soms eenmalige - factoren. Zo waren er negatieve kalendereffecten (minder werkdagen in vergelijking met januari 2020), nieuwe beperkende maatregelen in de strijd tegen Covid-19 (partiële lockdowns) en het aflopen van een aantal aankoopsubsidies (schrootpremies in Spanje, verlaagde BTW in Duitsland).
Als gevolg van de relatief zwakke verkopen in januari stelt onderzoeksbureau LMC zijn jaarprognose neerwaarts bij. Voor 2021 mikt het voortaan op een stijging van de Europese automarkt met 13,3%. Vorige maand rekende het nog op een stijging met 15,4%.

7 vragen over de uitdagingen voor de autosector in 2021
Met coronamaatregelen die de verkoop van nieuwe wagens deden crashen, kreeg de automobielindustrie het in 2020 zwaar te verduren. Ook dit jaar moeten constructeurs een belangrijke turbo missen, nu de deuren van het jaarlijkse Autosalon gesloten blijven. Maar wat heeft 2021 verder nog in petto voor de sector?
- Wordt 2021 het jaar van de doorbraak voor elektrische wagens?
- Welke spelers kunnen Tesla het vuur aan de schenen leggen?
- En voor welke autobouwer heeft KBC AM een boon?
Download via onderstaande link gratis het dossier waarin sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) u wegwijs maakt in de uitdagingen voor de autosector in 2021.
Ontdek in dit dossier wat 2021 in petto heeft voor de autosector