vr. 21 jan 2022

Opvallend bericht deze week van het Amerikaanse Ford, dat binnenkort met kwartaalcijfers komt: de autobouwer profiteert van de beursgang van Rivian, ontwikkelaar en fabrikant van elektrische bestelwagens en pick-ups. De investering van Ford in Rivian leverde in het vierde kwartaal een (papieren) winst van 8,2 miljard dollar op dankzij de beursgang in november 2021. Rivian heeft twee machtige geldschieters: Ford, met een belang van 12%, en e-commercegigant Amazon, met ongeveer 20% van de aandelen, weet financieel econoom Tom Simonts.
Elektrificatie van auto’s goed onthaald door beleggers
Gedragen door de plannen voor de elektrificatie van zijn modellen, gooide Ford de voorbije maanden hoge ogen op Wall Street. Het aandeel ging met 45% hoger op drie maanden tijd. De aankondiging dat de productie van de elektrische pickup F150 een succes zou worden, gaf de aandelen vleugels. Die werden deze week wel wat geknipt door het beurshuis Jefferies. Dat vindt het immers nog te vroeg om klassieke autobouwers nu al te waarderen alsof het elektrische voertuig (EV)-bouwers zijn. Jefferies trok Fords koersdoel wel op van 20 naar 25 dollar, onder meer om rekening te houden met de gestegen waarde van het Rivian-belang.
Samenwerking met Rivian door Ford afgeblazen
Dat Rivian-belang kreeg Ford onder meer in handen toen het in 2019 voor 500 miljoen dollar investeerde en door in te tekenen op een converteerbare obligatie van 415 miljoen dollar in juli 2021. Ford heeft naast een berg Rivian-aandelen (12%) ook het recht op een zitje in de raad van bestuur, maar van dat laatste zag Ford af. Ook de plannen om samen een platform te bouwen voor elektrische wagens werden opgeborgen. Ford blijft Rivian een “strategische investering” noemen, waarmee het “potentiële samenwerkingen” zal onderzoeken.
Veel zelfvertrouwen bij Ford
Terwijl grote autobouwers al volop elektrische modellen aan het uitrollen waren, leek Ford, als tweede grootste Amerikaanse klassieke producent, de trein te missen inzake elektrische wagens. Een investering in Rivian zou voor een kick-start hebben kunnen zorgen. Maar twee jaar na de instap, toen de geplande samenwerking werd opgeborgen, liet Ford CEO Jim Farley optekenen dat hij voldoende vertrouwen opbouwde om zelf EV’s te ontwerpen en te produceren. "We hebben een groeiend vertrouwen in ons vermogen om te winnen in de elektrische ruimte" aldus Farley destijds in een gesprek met Automotive News.
Volgens Farley is de situatie vandaag heel anders dan twee jaar geleden, toen de strategische alliantie begon: "Er is zoveel veranderd: over ons vermogen, over de richting van het merk in beide gevallen, en nu is het zekerder voor ons wat we moeten doen." Het belang van de F150 voor Ford kan trouwens niet overschat worden. Met zo’n 800.000 stuks is het de best verkochte auto in de VS.
200.000 bestellingen van F150 Lightning
Ondertussen lanceerde Ford zijn Mustang Mach-E waarvoor de productie wordt verdrievoudigd om tegen 2023 zo’n 200.000 stuks te bereiken. Tegen die tijd moet ook de F150 Lightning elektrische bestelwagen van de band rollen. De bestellingen werden ondertussen afgesloten op 200.000 en de levering van de eerste exemplaren begint binnenkort. Ford zal daarmee zijn achterstand in het segment van elektrische wagens hebben ingehaald en de eerste massaproducent in het lucratieve pick-up-segment zijn.
Rivian was als kleine speler zijn grote broer iets sneller af, omdat het eind vorig jaar al zo’n 1.000 sleutels kon afgeven van zijn R1T. Of Rivian het ooit zal schoppen tot massaproducent blijft echter maar zeer de vraag, aldus financieel econoom Tom Simonts.
