• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 8 dec 2021

13:40

"Helft van de wagens rijdt elektrisch in 2030"

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

De auto-industrie verwacht dat elektrische voertuigen tegen 2030 iets meer dan de helft zullen uitmaken van de verkoop van nieuwe voertuigen in de VS en China. Dat blijkt uit KPMG’s laatste jaarlijkse enquête onder 1.000 leidinggevenden uit de auto-industrie, die tegelijk ook verwachten dat fossiele verbrandingsmotoren, inclusief hybrides, nog jarenlang een aanzienlijk aandeel van de meeste grote automarkten zullen blijven innemen. 77% van de respondenten meent dat elektrische voertuigen binnen tien jaar massaal kunnen worden verkocht zonder overheidssteun. De weg naar massale adoptie is nog lang.

Aan intenties geen gebrek

De snelheid waarmee autofabrikanten verbrandingsmotoren en de kooldioxide die ze uitstoten geleidelijk kunnen afschaffen, is een cruciale kwestie voor de mondiale auto-industrie. Een groep autofabrikanten en landen ondertekende in november 2021 een verklaring waarin wordt opgeroepen tot een geleidelijke afschaffing van voertuigen met verbrandingsmotor wereldwijd tegen 2040, en tegen 2035 in rijkere landen. Kanttekening daarbij is wel dat Volkswagen en Toyota Motor, 's werelds twee grootste automakers op basis van het aantal verkochte wagens, en drie van 's werelds grootste autolanden-  China, de VS en Duitsland – geen handtekening hebben gezet.

1 op 2 aan de stekker

Volgens de enquête van KPMG zullen elektrische voertuigen tegen 2030 goed zijn voor 52% van de verkoop in de VS, China en Japan, met lagere percentages voor West-Europa, Brazilië en India. Maar achter deze geaggregeerde voorspellingen schuilen sterk uiteenlopende visies. Voor China verwachten sommige kaderleden van de auto-industrie dat de verkoop van EV's tegen 2030 minder dan 20% van de markt zal uitmaken, terwijl anderen geloven dat 's werelds grootste markt tegen dan voor 80% uit elektrische voertuigen zou kunnen bestaan.

  • 77%: De verkoop van elektrische voertuigen over de hele wereld werd tot dusver gevoed door overheidssubsidies. Dat moet kunnen veranderen, want 77% van de respondenten meent dat elektrische voertuigen binnen tien jaar massaal kunnen worden verkocht zonder overheidssteun, aangezien de batterijkosten dalen tot op het niveau van de kostprijs van fossiele motoren. Niettemin zegt 91% wel voorstander te zijn van overheidssubsidies. 
  • 75%: Uit het brede onderzoek bleek ook dat 75% verwacht dat bedrijven in de komende jaren niet-kernactiviteiten zullen verkopen omdat ze opnieuw evalueren welke bedrijfsactiviteiten levensvatbaar zullen zijn naarmate meer nieuwe voertuigen overschakelen op batterij-elektrische technologie. "Er zullen heel wat fusies en overnames plaatsvinden", zegt Gary Silberg, wereldwijd leider van de automobielpraktijk van KPMG.
  • 53%: Ondanks de verstoringen van de toeleveringsketen en de pandemie van het afgelopen jaar, heeft ongeveer 53% van de respondenten er vertrouwen in dat de sector de komende vijf jaar winstgevend kan groeien. Het meeste optimisme was te vinden in de Verenigde Staten en China, het meeste pessimisme in Frankrijk, zo bleek uit het onderzoek. Opvallend is dat de enquête er op wijst dat de klassieke wagenbouwers er rotsvast van overtuigd zijn dat er enkele nieuwkomers uit de technologiesector op de EV-kar zullen springen. Namen die circuleren zijn Google, Apple, Amazon en Huawei. Volgens Bloomberg zou de eerste Apple-car trouwens al in 2025 op de weg te zien zijn. Dat zou een zelfrijdend exemplaar kunnen zijn, zonder stuurwiel en pedalen. Gevraagd welk bedrijf de leiding zal nemen op het vlak van zelfrijdende wagens, schuift een grote meerderheid echter Tesla naar voor.

Te land en in de lucht

Het onderzoek richtte zich trouwens niet alleen op landvoertuigen. Vliegende auto's, bekend als elektrische verticaal opstijgende en landende vliegtuigen, kortweg eVTOLs, hebben ondertussen aanzienlijke investeringen ontvangen van autofabrikanten en startups.

Meer dan de helft (58%) van de ondervraagden verwacht dat ze beschikbaar zullen zijn in de meeste grote steden tegen 2035. Zeg dus niet langere “Elektrische wagen”, maar wel “Elektrisch transport”

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap