wo. 17 apr 2019

Socialemediaplatform Pinterest doet morgen zijn intrede op de beurs van New York. Net als Lyft, Uber, Slack,… is het een van de toonaangevende technologiebedrijven die in 2019 naar de beurs trekt. Uit de filing van Pinterest blijkt dat het bedrijf 75 miljoen aandelen wil aanbieden aan een prijs tussen 15 en 17 USD per aandeel. Dat zou - op basis van de bovenkant van die prijsvork - neerkomen op een waardering van ca. 11,3 miljard USD.
Maar wat doet het bedrijf precies en hoe verdient het geld? Het antwoord op die vraag ontdekten we op beleggerssite Investopedia.
Hoe het begon
Sinds de oprichting in 2010 ontving Pinterest al 1,5 miljard USD financiering van 37 investeerders waaronder Rakuten, Goldman Sachs en Andreessen Horowitz. Bij de laatste financieringsronde in 2017 werd het bedrijf gewaardeerd op 12 miljard USD.
Pinterest heeft ongeveer 250 miljoen gebruikers of ‘pinners’ die op het digitale prikbord foto’s bekijken en delen.
Bij de oprichting leek Pinterest het businessmodel van andere socialenetwerksites als Facebook te volgen door eerst een enorm netwerk van gebruikers bij elkaar sprokkelen en vervolgens manieren in te bouwen om inkomsten te genereren. In 2018 bedroeg de omzet 755,9 miljoen USD, goed voor een groei met 60% in vergelijking met een jaar eerder, aldus de recente filing.
Naar eigen zeggen bevindt Pinterest zich nog in het beginstadium van zijn inspanningen om het platform te verzilveren. “Vandaag kunnen bedrijven dankzij onze advertentieproducten pinners bereiken doorheen het besluitvormingsproces”, stelt Pinterest op basis van een Talk Shoppe-onderzoek waaruit bleek dat 68% van de actieve wekelijkse gebruikers een nieuw merk of product ontdekte op Pinterest. “Wij richten ons op verschillende doelstellingen van adverteerders met het 'Promoted Pin' advertentieformat dat ofwel een enkele afbeelding, een carrousel van beelden of een video bevat. Ons vermogen om nieuwe en bestaande reclameproducten te ontwikkelen en te verbeteren zal een belangrijke factor zijn voor onze toekomstige groei.”
Maar hoe is Pinterest uitgegroeid tot een van de meest gehypete socialemediabedrijven onder investeerders?
- Geld verdienen met pins
- Vooraleer we de meer traditionele manieren om inkomsten te genereren onder de loep nemen, is het de moeite waard om te bekijken hoe Pinterest zijn unieke pinsysteem gebruikt om geld te verdienen. Zo heeft het bedrijf een “koop”-knop geïntegreerd waarmee gebruikers producten met een pin rechtstreeks bij Pinterest kunnen kopen, in plaats van een aparte e-commercewebsite te bezoeken. Verkopers die BigCommerce, Shopify of Salesforce Commerce Cloud gebruiken, kunnen met Pinterest samenwerken. Het is niet duidelijk of Pinterest dan van deze partners commissies krijgt, aldus een rapport van Feedough.
- Gepromote pins
- De primaire bron van inkomsten van Pinterest zijn ‘gepromote pins’. Die speciale pins zijn effectief advertenties, betaald door sponsors. Net als in de tijdlijn van Facebook en andere socialemediaplatformen, lijken de gepromote pins erg op standaard pins (ze zijn niet identiek hetzelfde). Pinterest gebruikt gebruikersgegevens (interesses, zoekopdrachten, andere demografische gegevens) om gericht pins uit te sturen naar pinners. Aangezien gebruikers op hun digitale prikbord items vastpinnen die hen interesseren, is gerichte targeting erg eenvoudig voor Pinterest.
De reclameafdeling is ongetwijfeld de grootste bron van inkomsten voor Pinterest. Een groot deel van die omzet is te danken aan toegenomen belangstelling voor het mobiele Pinterest-platform, dat steeds populairder wordt bij mode- en schoenmerken. Niet onlogisch gezien de gebruikers van Pinterest overwegend vrouwen zijn en een bovengemiddeld inkomen hebben.
Vooruitzichten
Pinterest zal zijn beursgang min of meer zien samenvallen met die van andere spraakmakende sociale startups zoals Uber, Airbnb en Lyft. Maar zelfs met een door de jaren heen duidelijker geworden pad om inkomsten te genereren en een steeds stijgend aantal gebruikers, zal het voor dit (en elk ander) nieuw socialmediabedrijf moeilijk zijn om te wedijveren met het titanenduo Google en Facebook.
Het management van Pinterest heeft echter gekozen voor een veel minder agressieve groei dan zijn concurrenten. Dat kan volgens Investopedia al het verschil maken, gezien de problemen die merken, regelgevers en gebruikers tegenwoordig hebben met technologiereuzen, denk maar aan het verspreiden van foutieve informatie en onnauwkeurige meetgegevens.
Bron: Investopedia: "How Pinterest Makes Money" (10/04/2019)