• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 17 apr 2019

14:35

Hoe Pinterest geld in het laatje krijgt

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Socialemediaplatform Pinterest doet morgen zijn intrede op de beurs van New York. Net als Lyft, Uber, Slack,… is het een van de toonaangevende technologiebedrijven die in 2019 naar de beurs trekt. Uit de filing van Pinterest blijkt dat het bedrijf 75 miljoen aandelen wil aanbieden aan een prijs tussen 15 en 17 USD per aandeel. Dat zou - op basis van de bovenkant van die prijsvork - neerkomen op een waardering van ca. 11,3 miljard USD.

Maar wat doet het bedrijf precies en hoe verdient het geld? Het antwoord op die vraag ontdekten we op beleggerssite Investopedia.

Hoe het begon

Sinds de oprichting in 2010 ontving Pinterest al 1,5 miljard USD financiering van 37 investeerders waaronder Rakuten, Goldman Sachs en Andreessen Horowitz. Bij de laatste financieringsronde in 2017 werd het bedrijf gewaardeerd op 12 miljard USD.

Pinterest heeft ongeveer 250 miljoen gebruikers of ‘pinners’ die op het digitale prikbord foto’s bekijken en delen.

Bij de oprichting leek Pinterest het businessmodel van andere socialenetwerksites als Facebook te volgen door eerst een enorm netwerk van gebruikers bij elkaar sprokkelen en vervolgens manieren in te bouwen om inkomsten te genereren. In 2018 bedroeg de omzet 755,9 miljoen USD, goed voor een groei met 60% in vergelijking met een jaar eerder, aldus de recente filing.

Naar eigen zeggen bevindt Pinterest zich nog in het beginstadium van zijn inspanningen om het platform te verzilveren. “Vandaag kunnen bedrijven dankzij onze advertentieproducten pinners bereiken doorheen het besluitvormingsproces”, stelt Pinterest op basis van een Talk Shoppe-onderzoek waaruit bleek dat 68% van de actieve wekelijkse gebruikers een nieuw merk of product ontdekte op Pinterest. “Wij richten ons op verschillende doelstellingen van adverteerders met het 'Promoted Pin' advertentieformat dat ofwel een enkele afbeelding, een carrousel van beelden of een video bevat. Ons vermogen om nieuwe en bestaande reclameproducten te ontwikkelen en te verbeteren zal een belangrijke factor zijn voor onze toekomstige groei.”

Maar hoe is Pinterest uitgegroeid tot een van de meest gehypete socialemediabedrijven onder investeerders?

  • Geld verdienen met pins
    • Vooraleer we de meer traditionele manieren om inkomsten te genereren onder de loep nemen, is het de moeite waard om te bekijken hoe Pinterest zijn unieke pinsysteem gebruikt om geld te verdienen. Zo heeft het bedrijf een “koop”-knop geïntegreerd waarmee gebruikers producten met een pin rechtstreeks bij Pinterest kunnen kopen, in plaats van een aparte e-commercewebsite te bezoeken. Verkopers die BigCommerce, Shopify of Salesforce Commerce Cloud gebruiken, kunnen met Pinterest samenwerken. Het is niet duidelijk of Pinterest dan van deze partners commissies krijgt, aldus een rapport van Feedough.
  • Gepromote pins
    • De primaire bron van inkomsten van Pinterest zijn ‘gepromote pins’. Die speciale pins zijn effectief advertenties, betaald door sponsors. Net als in de tijdlijn van Facebook en andere socialemediaplatformen, lijken de gepromote pins erg op standaard pins (ze zijn niet identiek hetzelfde). Pinterest gebruikt gebruikersgegevens (interesses, zoekopdrachten, andere demografische gegevens) om gericht pins uit te sturen naar pinners. Aangezien gebruikers op hun digitale prikbord items vastpinnen die hen interesseren, is gerichte targeting erg eenvoudig voor Pinterest.

De reclameafdeling is ongetwijfeld de grootste bron van inkomsten voor Pinterest. Een groot deel van die omzet is te danken aan toegenomen belangstelling voor het mobiele Pinterest-platform, dat steeds populairder wordt bij mode- en schoenmerken. Niet onlogisch gezien de gebruikers van Pinterest overwegend vrouwen zijn en een bovengemiddeld inkomen hebben.

Vooruitzichten

Pinterest zal zijn beursgang min of meer zien samenvallen met die van andere spraakmakende sociale startups zoals Uber, Airbnb en Lyft. Maar zelfs met een door de jaren heen duidelijker geworden pad om inkomsten te genereren en een steeds stijgend aantal gebruikers, zal het voor dit (en elk ander) nieuw socialmediabedrijf moeilijk zijn om te wedijveren met het titanenduo Google en Facebook.

Het management van Pinterest heeft echter gekozen voor een veel minder agressieve groei dan zijn concurrenten. Dat kan volgens Investopedia al het verschil maken, gezien de problemen die merken, regelgevers en gebruikers tegenwoordig hebben met technologiereuzen, denk maar aan het verspreiden van foutieve informatie en onnauwkeurige meetgegevens.

Bron: Investopedia: "How Pinterest Makes Money" (10/04/2019)

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap