vr. 27 nov 2020

Black Friday, de dag na Thanksgiving, is in de VS een van de belangrijkste gebeurtenissen voor de retailsector, omdat die dag behoorlijk wat centen worden gespendeerd. Elk jaar doen experts voorspellingen over het niveau van de verkopen op Black Friday, en het beleggersvertrouwen kan worden beïnvloed door het al dan niet voldoen aan of overschrijden van die verwachtingen. Investopedia bestudeerde de link tussen de shoppinghoogdag en de beurs.
Graadmeter
Als consumenten op Black Friday veel geld uitgeven en retailers sterke cijfers kunnen laten zien, zou dat voor investeerders een eerste aanwijzing kunnen zijn dat het een bijzonder winstgevend shoppingseizoen wordt. Dat vertrouwen kan zich vervolgens vertalen in deaandelenkoersen van de winkeliers die een sterke verkoop optekenen. Omgekeerd zien velen het als een slecht teken als retailers niet in staat zijn om de verwachtingen op Black Friday in te lossen. De bezorgdheid over de gezondheid van de economie wordt nog groter als het erop lijkt dat de consument de uitgaven onder controle houdt.
Miljoenen shoppers
Volgens de Amerikaanse National Retail Federation gingen vorig jaar maar liefst 190 miljoen Amerikanen in de periode van Thanksgiving tot Cyber Monday shoppen, zowel in de winkels als online. In die periode van vijf dagen spendeerden ze gemiddeld 361,90 dollar, goed voor een stijging met 16% tegenover een jaar eerder (gemiddeld 313,29 dollar). Zo'n 40% van consumenten winkelde zowel online als in de winkels.
Black Friday-weekend en de beurs
Thanksgiving is voor veel bedrijven een belangrijke dag, vooral in de voedingssector. Maar op Thanksgiving zijn de Amerikaanse beurzen gesloten en de dag erna – op Black Friday dus – slechts een halve dag open. De wereldwijde aandelenmarkten zijn wel open, maar het is volgens Investopedia onwaarschijnlijk dat de beurshandel alleen door Thanksgiving wordt beïnvloed, vanwege het belang van de dag erna.
Black Friday is van belang, omdat veel winkeliers op die shoppingdag doorgaans genoeg omzet hebben geboekt om uit de rode cijfers te blijven. Aangezien Black Friday voor veel retailers cruciaal is voor de jaarprestaties van hun bedrijf, beschouwen beleggers de verkoopcijfers van Black Friday als een graadmeter voor de algehelegezondheid van de volledige retailsector. Economen zien lagere Black Friday-cijfers dan ook als een indicatie van een vertraagde groei.
De beurs kan volgens Investopedia ook worden beïnvloed door extra vrije dagen voor Thanksgiving of Kerstmis. De dag vóór een feestdag of verlengd weekend zien de aandelenmarkten doorgaans meer handelsactiviteit en een hoger rendement. Veel traders proberen dan ook van die seizoensgebonden effecten te profiteren.
Een uitgesproken sterke of zwakke winkelperiode van Black Friday tot Cyber Maandag heeft meestal een grote impact op de retailaandelen, maar is misschien niet significant genoeg om het bredere beurssentiment te beïnvloeden.
Black Friday en de beurs
Veel analisten en beleggers doen nogal smalend over het idee dat Black Friday effectief voorspellingen inhoudt voor het vierde kwartaal of voor de markten in hun geheel. Zij zijn van mening dat het enkel op zeer korte termijn tot winst of verlies leidt.
Maar van één week vóór tot één week na Black Friday is de retailsector in de VS wel de best presterende sector. Van 2007 tot 2017 boekte een groep S&P500-retailaandelen in die periode een rendement van 5%, tegenover een gemiddeld rendement van 3% voor de S&P500. Elk jaar zette de korf met retailaandelen tijdens die periode van 10 dagen een positieve prestatie neer. Die trend heeft zich in de periode 2018-2019 doorgezet, waarbij de S&P500-retailaandelen resp. 1,5% en 0,1% beter presteerden dan de S&P500.
Nu Covid-19 ook in de VS het bakstenen retaillandschap op zijn kop zet, is het onduidelijk of dit patroon ook in 2020 zal aanhouden.
Wat te verwachten in 2020?
Voor dit jaar verwacht de Amerikaanse National Retail Federation dat de verkopen in de feestenperiode (november en december) tussen 3,6 en 5,2% zullen stijgen tegenover een jaar eerder, tot een totaal tussen 755,3 en 766,7 miljard. Die cijfers houden geen rekening met autodealers, benzinestations en restaurants, wat opmerkelijk is omdat die drie sectoren zwaar getroffen zijn door Covid-19.
In 2019 was sprake van een stijging met 4% en de gemiddelde stijging over 5 jaar bedroeg 3,5%. Ondanks de stijgende Covid-19-infectiecijfers is de National Retail Federation optimistisch over verkopen, maar het verwacht wel een grote verschuiving naar de onlineverkoop.
Bron: Investopedia, "How Thanksgiving and Black Friday Affect Stocks" (23 november 2020)