• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

di. 20 jul 2021

15:15

Hoeveel druk zet online prijzenoorlog op retailers?

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Nu Amazon zijn Prime Day vorige maand al liet doorgaan, werd een vroege turbo gezet op wat anders de kerstverkoop moet inluiden. Voor bedrijven die op het platform wilden verkopen betekent dat dat de omzetpiek in de resultaten over het tweede kwartaal zichtbaar zal zijn. Die resultaten komen er eerstdaags aan, dus het is uitkijken naar de impact van de korting op de omzet, maar vooral op de onderliggende winst.

Prime Day is leuk voor shoppers, maar minder leuk voor verkopers die weinig andere keuze hebben dan de prijsbrekers te volgen. Feit is alvast dat de omzet van Prime Day 2021 aanzienlijk hoger lag dan die van Prime Day 2019, toen van Covid-19 nog geen sprake was. KBC Senior Financial Economist Tom Simonts onderzocht hoeveel druk de online prijzenoorlog zet op retailers.

Corona-effect

De coronapandemie heeft de verschuiving naar online winkelen versneld. Dat is zichtbaar in een hele resem statistieken, maar ook in het aantal nieuwe Amazon Prime-klanten. De groei van het aantal bestellingen én het aantal klanten moet Amazon nog beter in staat stellen om te analyseren welke soorten promoties shoppers het meest zullen verleiden om tot een aankoop over te gaan.

Volgens analisten zou Amazon in het tweede kwartaal van 2021 (waarin dus ook de Prime Day is opgenomen) een winst per aandeel van 12,27 dollar kunnen boeken. Op basis van de meest recente aanpassingen aan de waarderingsmodellen wordt trouwens een extra positief effect van 2,73% verwacht. Dat brengt de aangepaste winstverwachting op 12,60 dollar, wat vlot 22,33% meer zou zijn dan de 10,3 dollar winst die vorig jaar werd gescoord.

Kortingenoorlog voor verkopers

Maar zo goed Prime Day voor Amazon is, zo moeilijk is het voor de verkopers op het platform. Zij moeten immers opboksen tegen heel wat concurrenten die dezelfde goederen aan een net iets lagere prijs zullen proberen te slijten. De Amazon-klant is immers erg prijsbewust en of een bepaald product al dan niet in het winkelmandje belandt, is onderwerp van zware marketinginspanningen. Wie zijn prijs verlaagt, slijt waarschijnlijk meer spullen aan de klanten, maar verdient daar dan wel minder op. Een prijsverlaging moet eenzelfde equivalent aan omzetgroei opleveren, zoniet zullen de winst en het marktaandeel dalen.

Volgens data van Refinitiv is er dit jaar in de winkelcentra alvast beterschap zichtbaar: de gemiddelde promotionele korting blijft een neerwaartse trend vertonen in Amerikaanse winkelcentra en bevindt zich nu onder het niveau van 2020. Dat suggereert dat retailers in 2021 minder inzetten op kortingen en couponnetjes. Maar of die trend ook speelt in de online shops is maar zeer de vraag. Alleszins niet bij retailers zoals Target en Walmart, die willen profiteren van de megakoopjesactie die Prime Day geworden is. Hun kortingsacties voor 21 en 22 juni werden weken op voorhand aangekondigd, wat maakt dat ze net meer promoties aanboden dan ooit tevoren.

Target zette dit jaar juist meer in op online kortingen tijdens en voor de Prime Day-week, in de hoop meer shoppers te lokken. Dat is niet enkel zichtbaar in het percentage korting dat wordt gegeven, maar ook op het aantal producten dat met korting wordt aangeboden. Die “kortingspenetratie” is bij de meeste winkels in winkelcentra gedaald. Het online concurrentie-effect speelt dus volop.

Fusies en overnames in overvloed

Dat retailers de grove middelen inzetten om de onlineklant te lokken, en als het even kan voor lange(re) tijd aan zich te binden, is niet meer dan logisch. De e-commercetrend is al jaren niet meer weg te denken én is door de coronacrisis nog versterkt. Verschillende factoren, waaronder de coronapandemie en het toenemende gebruik van mobiele telefoons, hebben bijgedragen aan de verschuiving naar e-commerce. Winkeliers zetten hun investeringen in de “omnikanaalervaring” dus verder, onder meer door partnerships aan te gaan met andere merken of door geografisch uit te breiden via strategische overnames.

Om die reden nam tweedehandsmarktplaats Etsy bijvoorbeeld onlangs Depop over, in zijn grootste deal ooit, om zich in toenemende mate te richten op shoppers van 'Generation Z'. Netflix, dat verschillende partnerschappen heeft met retailers zoals Target, biedt ondertussen ook zijn eigen merchandise van films en series aan op de nagelnieuwe marktplaats Netflix.shop. Om te concurreren met onlinereuzen Amazon, Walmart en Target, bieden andere kleinhandelaars ook manieren om te betalen aan en nemen ze op hun sites verkopers van derden op, om klanten te werven en inkomsten te genereren. Urban Outfitters, J.Crew en Express behoren tot deze categorie. Hoe groter de reikwijdte, hoe hoger de kans op een effectieve verkoop.

2021 blijkt tot nu toe het sterkste jaar voor fusies en overnames in de kleinhandel sinds 1980. Er werden al deals ter waarde van 88,5 miljard dollar afgesloten, dik 196% meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Als we dat cijfer opsplitsen, tekent “internet en catalogushandel” voor 29 miljard dollar (+779% op jaarbasis), 33% van de totale fusiemarkt in retail. Dat is hoogste percentage sinds 2018, toen Walmart 77% van het Indiase Flipkart kocht voor 16 miljard dollar.

E-commerce groeit fors in waarde

De cijfers die de e-commercehandel meten, bewijzen waarom kortingen nodig zijn. De hoeveelheid centen die consumenten online uitgeven blijft toenemen en de aandacht van die shoppers is een pak vluchtiger dan de aandacht in pakweg shoppingcentra. In 2010 vertegenwoordigden e-commercetransacties 4,2% van de totale kleinhandelsverkoop in de VS, maar dat nam toe tot 13,8% in 2020 en zal naar verwachting stijgen tot 14,9% in 2021.

In nominale cijfers draaide de e-commercemarkt in het eerste kwartaal van 2021 een recordomzet van 215 miljard dollar, goed voor een stijging van 39,1% ten opzichte van een jaar geleden. De e-commerceverkoop zal een dubbelcijferige groei blijven vertonen, aangezien niets erop wijst dat consumenten zelfs na de opheffing van de coronabeperkingen het digitale ‘Rijk Der Vrijheid’ willen opgeven.

Kortingen op de beurs?

De jacht op klanten, al dan niet via meer of minder kortingen of via horizontale of verticale overnames, is belangrijk voor elke speler die hengelt naar de centen van de consument. En die consument shopt meer en meer digitaal, waardoor de prijsbewustheid stijgt. Prime Day zal ook dit jaar een heel pak shoppers verleiden met kortingen, en net daarom zullen andere kleinhandelaars weinig andere keuze hebben dan de goederen deels af te prijzen. De prijsvergelijkers op internet zijn immers belangrijker dan de achterliggende service, zodat het mislopen van een deal rechtstreeks kan inwerken op de omzet, en dus ook op de winst.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van Amerikaanse beursgenoteerde kleinhandelaars, al dan deels of geheel beperkt tot pure e-commercespelers. De lijst is gerangschikt op basis van de koerspotentieel, en omvat de koersdoelen zoals verzameld door dataleverancier Refinitiv. Kortingjagers lijken het meest aan hun trekken te kunnen komen met Vipshop Holdings, Pinduoduo en JD.com, terwijl GameStop, Kroger en Target eerder aan de dure kant lijken te zijn.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap