do. 19 nov 2020

De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA heeft de Boeing 737 Max weer veilig verklaard om te vliegen. Dat is een belangrijke stap voor Solvay als leverancier van composietmaterialen voor het toestel. KBC Securities-analist Wim Hoste wacht nu af hoe snel de productie van vliegtuigen op gang zal komen, in het licht van de grote voorraden en de (door Covid-19) weinig rooskleurige commerciële lucht- en ruimtevaartomstandigheden wereldwijd. Aangezien luchtvaart en composieten voor Solvay belangrijk zijn, trekt KBCS het koersdoel op van 90 naar 100 euro, bij een onveranderd “Opbouwen”-advies.
Wielklem verwijderd
De Amerikaanse toezichthouder, de Federal Aviation Administration (FAA), heeft verklaard dat de Boeing 737 Max nu weer veilig wordt geacht om te vliegen. Hoewel de beslissing werd verwacht, is het toch goed nieuws voor Boeing en ook voor Solvay, dat composietmaterialen voor de 737 Max levert. Boeing was tegen het einde van het tweede kwartaal van 2020 al begonnen met het hervatten van de productie en streefde eerder naar een geleidelijke verhoging van de productie tot 31 stuks per maand in de loop van 2021. KBCS brengt in herinnering dat Boeing nog steeds meer dan 400 B737Max-vliegtuigen bouwt en opslaat, terwijl het orderboekje ongeveer 4.000 vliegtuigen bedraagt.
Composieten troef
In het verleden gaf Solvay aan dat het ongeveer 200.000 euro omzet per 737 Max genereert. Op basis van de beoogde productiedoelstelling van 31 stuks per maand voor 2021 op jaarbasis, brengt dat zo’n 74 miljoen omzet op jaarbasis op. Dat staat tegenover een omzetvoorspelling van 920 miljoen euro voor 2021 in de “Composites”-afdeling.
De mening van KBC Securities
Analist Wim Hoste besloot daarom om de omzetverwachting voor de afdeling Composites voor de komende jaren met 2 procentpunten te verhogen (tot resp. +8% voor 2021 en +10% in 2022), terwijl hij ook nog eens 30 basispunten aan de bedrijfskasstroom van de afdeling toevoegt. Eén en ander resulteert in een algemene stijging van de EBITDA-prognoses voor Solvay met ongeveer 1% voor zowel 2021 als 2022 (tot resp. 2,10 miljard euro en 2,25 miljard euro), tegenover een prognose voor 2020 van 1,94 miljard euro.
Advies en koersdoel
Analist Wim Hoste stipt aan dat Solvay een gediversifieerde chemiegroep is, die een uitgebreide portefeuilletransformatie heeft ondergaan. De problemen in de commerciële lucht- en ruimtevaartsector hebben de groeivooruitzichten voor de komende jaren enigszins getemperd, hoewel de beslissing van de Amerikaanse regelgever om de Boeing 737 Max weer te laten vliegen een eerste positieve stap is. Dat is onder meer belangrijk voor het sentiment rond het aandeel van Solvay.
KBCS waardeert Solvay omwille van de algemeen verbeterde focus op het genereren van cash en herinnert eraan dat de doelstellingen een verhoging van de vrije cashflow met 50% inhouden voor 2020 (tot ongeveer 900 miljoen euro). De waardering is nog steeds vrij aantrekkelijk met 7,8x EV/REBITDA-multiple voor 2021 en een rendement van de vrije kasstroom 6,8%.
Het koersdoel wordt vandaag bij KBCS opgetrokken van 90 naar 100 euro met behoud van het “Opbouwen”-advies.
