do. 20 jan 2022

De organische omzetgroei van de Amerikaanse maker van consumentenproducten Procter & Gamble (P&G) versnelde in het voorbije kwartaal tot 6% (analistenverwachting: 3,7%), komende van 4% in het vorige kwartaal. De organische groei werd in gelijke mate gedreven door volume en prijs/mix, maar de volumes overtroffen de verwachtingen en de prijs/mix bleef achter. De winst per aandeel van 1,66 dollar was iets hoger dan de analistenverwachting. KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte hanteert een “Houden”-advies maar verhoogt het koersdoel naar 160 dollar.
Enkel divisie Beauty blijft achter
Vanuit een divisieperspectief was Beauty de achterblijver. De autonome groei bedroeg hier slechts 2%. Het was daarmee de enige divisie die niet aan de verwachtingen kon voldoen. Grooming & Baby, Feminine & Family care groeiden beide met 5%. Health Care en Fabric & Home Care groeiden beide met een 8%.
Kosten wegen op marge
De omzet groeide stevig, maar de kosten gingen ook hoger. De sterke stijging van de omzet leidde daardoor niet tot een hogere winst per aandeel. De brutomarges daalden met maar liefst 4%. Grondstofkosten waren verantwoordelijk voor een daling met 400 basispunten, een negatieve productmix voor nog eens 140. Ook gestegen vrachtkosten (60 basispunten) en product/verpakkingsherinvesteringen (20 basispunten) verkleinden de brutomarge van P&G. Het bedrijf kon deze extra kosten wel gedeeltelijk compenseren door prijsverhogingen en productiviteitsverbeteringen.
P&Gs vooruitzichten
Het management verwacht een hogere organische omzetgroei (3 à 4%) en behoudt de voorspelde groei van de winst per aandeel (3 à 6%). Dat impliceert een winst per aandeel voor het volledige jaar van 5,83 tot 6 dollar. In vergelijking met de vorige berichten gaan de kosten met 200 miljoen dollar hoger (exclusief handel in vreemde valuta). De analisten voorspellen een hogere organische groei en zitten op dezelfde lijn wat betreft de winst per aandeel.
Volledige effecten van prijsverhoging pas volgend kwartaal zichtbaar
P&G is het eerste bedrijf dat dit seizoen verslag uitbrengt en kan de toon zetten voor de rest van het resultatenseizoen voor basislevensmiddelenbedrijven. P&G meldt dat nog niet alle voordelen van de prijsstelling en de elasticiteit in de kwartaalresultaten tot uiting komen. Het voerde prijsverhogingen door in de loop van het kwartaal. Het volledige effect ervan zal dus pas in het volgende rapporteringsseizoen te zien zijn.
De prijselasticiteit is 20 à 30% lager dan verwacht op basis van het verleden, wat een opsteker is. De inflatie was aanzienlijk,vindt analist Bob van Leemputte, met een gemiddelde stijging met meer dan 44% voor de verschillende grondstoffen. Sommige grondstoffen staan ondertussen niet meer op de piekniveaus, maar blijven hoog in vergelijking met vorig jaar.
KBC Asset Management over P&G
P&G lijkt de storm goed te doorstaan en wordt door de markt rijkelijk beloond, meent analist Bob Van Leemputte. Er zullen bijkomende prijsverhogingen volgen en P&G bezit een goed gepositioneerde portefeuille voor de komende periode. De verkoop in China werd beïnvloed door COVID-19-beperkingen en de afbouw van de voorraden bij de detailhandelaars, wat tijdelijk zou moeten zijn en een kleinere impact zal hebben tijdens de rest van het boekjaar.
Dat alles leidt ertoe dat analist Bob Van Leemputte het koersdoel verhoogt van 150 naar 160 dollar en de “Houden”-aanbeveling bevestigt.
