vr. 28 jun 2019
13:42


Alibaba werkt momenteel aan een notering dichter bij huis en hoopt daarmee extra steun te krijgen voor het aandeel. Dat kan die extra steun duidelijk gebruiken, want de Amerikaanse concurrent Amazon.com lijkt, althans op basis van de aandelenprestatie, een stuk beter in de markt te liggen. Sectoranaliste Nathalie Bally legt de twee verhalen, die bij KBC AM overigens allebei een "Kopen"-aanbeveling genieten, naast elkaar, waarbij Amazon als winnaar uit de bus komt.
Not: Alibaba
- Alibaba is het grootste Chinese e-commercebedrijf. Het surft op de economische groei van het land en de stijgende consumentenuitgaven.
- Alibaba investeert volop in de uitbouw van een e-commerce ecosysteem dat (voornamelijk Chinese) consumenten voorziet van goederen én diensten en dit zowel online als offline. Het bedrijf fungeert als tussenpersoon via zijn platformen waarvan de belangrijkste en bekendste Taobao en Tmall zijn.
- Op langere termijn wil Alibaba ook buiten China uitbreiden maar voorlopig wordt nagenoeg de volledige omzet in China gerealiseerd.
- De nood aan geografische diversificatie werd eind 2018 duidelijk na bezorgdheden over de Chinese groei. De heropflakkering van de handelskoorts gooide recent opnieuw extra roet in het eten.
- De recente investeringen in retailers, logistiek, food delivery, cloud(servers) en mediacontent wegen op de winstgevendheid van het bedrijf en betekenen een afscheid van het geroemde ‘asset-light’ model.
- Met cloud computing heeft Alibaba een nieuwe en op termijn zeer rendabele markt aangeboord. Alibaba is marktleider in China op vlak van cloud computing. Bovendien wordt de Chinese markt door de overheid afgeschermd voor buitenlandse spelers.
Hot: Amazon
- Amazon is marktleider op vlak van e-commerce en tevens cloud computing, met een brede geografische spreiding. De grootste markt is nog steeds de thuismarkt, de VS, maar de groep zet volop in op internationale expansie.
- Met AWS is Amazon de marktleider op vlak van cloud-toepassingen. Voor de komende jaren wordt op een significante omzetgroei van ruim 50% gerekend, gedreven door een sterkere vraag van bedrijven naar het cloud-model voor hun IT toepassingen, een uitgebreider dienstenaanbod en een verdere internationalisering. AWS is reeds goed voor het grootste deel van de operationele winst.
- Voor de retailactiviteiten wordt een verdere groei van het marktaandeel verwacht, op een overigens groeiende markt. Een verdere uitbreiding in bepaalde productcategorieën en een grotere internationalisering zullen de omzetgroei stuwen. De verwachte jaarlijkse omzetgroei voor de komende 3 jaar bedraagt ruim 20%.
- Alles bij elkaar worden de komende jaren geleidelijk stijgende groepsmarges verwacht. De zware investeringscyclus binnen de distributieactiviteiten en het toenemende belang van AWS en Advertising, divisies met beduidend hogere marges, zullen de groepsmarge ten goede komen.
