ma. 9 sep 2019
12:07


In 2010 lanceerde Samsung, een toenmalige toeleverancier van Apple, zijn eerste Galaxy smartphone om rechtstreeks de concurrentie aan te gaan met de dan drie jaar oude iPhone. Sindsdien zijn de twee bedrijven verwikkeld in een concurrentiestrijd om hun dominante positie op de smartphonemarkt gemeten naar volume (Samsung) en winst (Apple) te bestendigen. Niettegenstaande hun gemeenschappelijke doelpubliek, gaan achter de twee aandelen totaal verschillende bedrijven en businessmodellen schuil. Apple heeft er ondertussen een mooiere beursrit opzitten maar de voorkeur van KBC AM gaat vandaag uit naar Samsung, waar de marktverwachtingen momenteel laaggespannen zijn.
NOT: Apple
- De focus bij het bedrijf ligt volledig op het ontwerp en de gebruikservaring van de toestellen (naast de iPhone ook Mac(Book), iPad, Wearables, …) terwijl de productie volledig wordt uitbesteed. Apple is een meester in het managen en uitspelen van zijn wereldwijde netwerk van toeleveranciers.
- Dé winstmotor voor Apple blijft tot nader order de riante marge op de verkochte toestellen. In 2018 was met name de iPhone nog steeds goed voor 62% van de omzet. Hardware voert vandaag nog het hoge woord, maar in de toekomst moeten de diensten de groei en winst verzekeren.
- Apple werkt met een volledig gesloten ecosysteem dat draait op iOS en compatibel is over het gehele productgamma. De naadloze integratie van soft- en hardware moet voor een superieure gebruikservaring zorgen waarvoor loyale gebruikers een premie willen betalen én die aanzet om extra diensten af te nemen. In tegenstelling tot het Google-model betalen gebruikers dus niet met hun data, een verschil dat Apple graag in de verf zet voor privacygevoelige gebruikers.
- Het Aziatische netwerk van Apple-leveranciers is een van de symbooldossiers in het escalerende handelsconflict tussen de VS en China. Hoewel Apple de dans lange tijd heeft kunnen ontspringen zijn er sinds afgelopen weekend voor het eerst extra Amerikaanse invoerheffingen van kracht op sommige Apple producten. Daarnaast dreigt het sentiment bij de Chinese consument, goed voor ongeveer 20% van de omzet, door het conflict om te slaan. Het bedrijf heeft de boodschap ondertussen begrepen en zet alle zeilen bij om zijn bevoorradingsketen en productie geografisch te diversifiëren.
- De rijke cashflows worden in eerste instantie aangewend om de aandeelhouders, Berkshire Hathaway op kop, te plezieren met de inkoop van eigen aandelen. De netto-cashpositie van meer dan 100 miljard USD is erg ruim in vergelijking met de voorziene kapitaalsuitgaven waardoor de aankondiging van een nieuwe inkoopprogramma’s (vs. grote overnames) in de toekomst waarschijnlijk is.
HOT: Samsung
- Samsung is een producent van allerhande consumentenelektronica die focust op de volledige verticale integratie van zijn productie. Door deze integratie is Samsung tegelijkertijd een belangrijke toeleverancier voor (concurrerende) producenten en neemt Apple bijvoorbeeld OLED beeldschermen af bij Samsung voor zijn iPhone.
- Tot voor kort was de productie van (geheugen)chips goed voor het leeuwendeel (tot 75% in 2018) van de winst, met dank aan smartphoneproducenten en de aanbieders van clouddiensten die hun datacentra verder uitbouwden. De prijzen van deze relatief eenvoudige chips vielen echter ten prooi aan de economische onzekerheid waardoor de winstgevendheid van Samsung recent onder druk kwam te staan.
- Samsung is vandaag de grootste producent van Android (Google) toestellen. In tegenstelling tot Apple is het voor Samsung hierdoor moeilijk om zich te onderscheiden van de (bikkelharde) concurrentie met alle gevolgen van dien voor de winstmarges. Toch heeft Samsung niet alle software-inspanningen gestaakt. Zo blijft het inzetten op zijn eigen digitale assistent (‘Bixby’) en wil het via de overname van Harman Kardon een besturingssysteem voor wagens ontwikkelen.
- Naast het Chinees-Amerikaanse conflict dat weegt op het wereldwijde consumentenvertrouwen, bevindt Samsung zich middenin het dispuut tussen Zuid-Korea en Japan.
- Samsung kan mogelijk wel profiteren van de problemen bij Huawei om marktaandeel in te pikken op de markten voor smartphones en radioantennes (uitbouw 5G netwerken).
- Bij Samsung spelende familiebelangen en Zuid-Koreaanse staatsbelangen traditioneel een grotere rol. Geheel in lijn met zijn eigen traditie kondigde het bedrijf onlangs een omvangrijk investeringsplan aan om de ontwikkeling en productie van processoren (CPU, GPU, …) om traditionele ontwerpers (Nvidia, AMD, …) en producenten (Intel, TSMC, …) het vuur aan de schenen te leggen.
