ma. 14 okt 2019
12:15


Taxidiensten Uber en Lyft hebben geen van beiden een fraai beursparcours achter de rug. Ze verloren ondertussen elk ongeveer een derde van hun waarde. Allebei leggen ze de klassieke taxidiensten het vuur aan de schenen, maar voorlopig zijn ze wel nog zwaar verlieslatend. De markt is gigantisch, het potentieel is dat ook, maar de weg ernaartoe is hobbelig. Voorlopig lijkt Uber de beste troeven te hebben, vooral dankzij schaalgrootte, maar het moet wel telkens weer lokale initiatieven weten af te blokken en dat knaagt aan de marge.
NOT: Lyft
- Bij de beursgang kreeg de groep een waardering van 25 miljard dollar opgekleefd. Daar blijft nu nog zo’n 11,5 miljard dollar van over.
- Focust zich op de lucratieve Noord-Amerikaanse markt, met uitsluitend taxidiensten. Dat betekent dat het al zijn middelen op één markt en op één activiteit kan inzetten.
- Die middelen zijn wel een pak minder dan Uber. De beursgang leverde de groep zo’n 2,2 miljard dollar extra op, terwijl de teller bij Uber op 8 miljard dollar stond.
- Een ritje bij Lyft kost ongeveer de helft meer dan bij Uber, omwille van een hogere bijdrage en incentives voor de chauffeur. De EBIT per rit ligt met -1,65 dollar ruim lager dan bij Uber (aan -0,22 dollar).
- Voor 2019 verwacht Lyft een nettoverlies van om en bij de 2,8 miljard dollar. Tegen het einde van het jaar zou het dan 1,8 miljard dollar cash hebben verbrand.
- Lyft ziet brood in autonome wagens en werkt hiervoor samen met internet reus Google en diens Waymo.
HOT: Uber
- Kwam naar de beurs aan een waardering van 75 miljard dollar. Oorspronkelijk werd er zelfs gemikt op 100 miljard dollar. Daar blijft nu nog 50,5 miljard dollar van over.
- Actief in 65 landen en biedt naast de taxidiensten ook andere diensten aan, zoals bijvoorbeeld maaltijdleveringen (Uber Eats).
- In 4 regio’s waar Uber actief is, heeft het een marktaandeel van 65% of meer. In de andere 2 regio’s is dat 50 tot 65%.
- Als dominante speler in zijn sector kan Uber voluit de kaart van de schaalvoordelen trekken.
- De focus van Uber ligt volledig op groei en niet op kosten. Het is zwaar verlieslatend (nettoverlies zal in 2019 zo’n 6 miljard dollar bedragen), onder meer door Uber Eats, en verbrandt flink wat cash (4 miljard dollar in 2019).
- Volgens website TechCrunch verbrandt Uber minstens 20 miljoen dollar per maand aan de ontwikkeling van autonome wagens. De kost per kilometer van zo’n wagen kan daarbij met een tiende dalen. De moeite waard om te ontwikkelen dus.
